råse-marie
Hur kommer det sig att mina växter ...vad det än är är senare än grannarnas mad.gif deras vinbär är klara ...inte mina ......
deras jackmani börjar blommar före min blink.gif
Ja vad det än gäller jordgubbar ...rosor .....bla bla ...så är dom före och jag pratar om samma växt så det är inte olika sorter med blommnigstid ....
Vi har ju samma läge på tomten ...... unsure.gif

mitt är ca 1- 1 1/2 vecka senare blink.gif blink.gif unsure.gif
Ewa L
Jag har cirka en veckas försening i den ena rabatten gentemot den andra — i strängt taget samma väderstreck.

Är i princip samma växter i bägge två, men samtliga i blå och rosa i den snabba.
Och samtliga är vita i den långsamma. (De blir dessutom lägre, men det tror jag är vanligt.)
Först trodde jag bara att det berodde på att det var mer sol i den blå/rosa, men även ex.vis Backsippan blir det 2 veckors skillnad på, och de vita får lika mycket sol.

I mitt fall har jag kommit fram till att det är fuktigare i den vita rabatten och därigenom blir det kallare.
Rätt eller fel? unsure.gif Ingen aning.
Lena N
CITAT (Ewa L @ 14-07-2005, 08:12)
I mitt fall har jag kommit fram till att det är fuktigare i den vita rabatten och därigenom blir det kallare.
Rätt eller fel? unsure.gif Ingen aning.

Jag är beredd att tro dig. Tycker att samma växt på samma plats stressar mer med blomningen under torra år.

Men det kan ju finnas fler förklaringar. Växter påverkas av så många olika faktorer.
netaave
Då kan du ju först njuta v grannens prakt och sen din egen, smart!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon