Full version: Beskära rosor
AnitaO
Har nyss flyttat in i ett nytt hus, så jag vet inte så mycket om min trädgård.
På framsidan av huset finns rosor.
Har läst lite på Odlas faktasidor och förstår att detta är rabattrosor som ska beskäras tidigt på våren.
Det står också att dom ska beskäras kraftigt för att hålla lagom höjd.

Jag tror (men vet inte) att hon som vi köpte huset av inte var så intresserad av trädgården och jag misstänker att rosorna inte är beskurna ordentligt.
Jag tycker vissa av dom är väldigt höga och spretiga.
Men jag vågar inte beskära allt för hårt så jag förstör dom.

Tog bilder för att visa hur det ser ut.
Hur pass långt ner skulle ni tro att det är ok att beskära?

Caprice
Det är bara att ta i, mycket mer än man tror...

20cm ifrån marken skulle jag satsa på, så får du dem fräscha till nästa sommar..
De kommer igen och blommar iaf... smile.gif
AnitaO
CITAT (Caprice @ 14-07-2005, 11:18)
Det är bara att ta i, mycket mer än man tror...

20cm ifrån marken skulle jag satsa på, så får du dem fräscha till nästa sommar..
De kommer igen och blommar iaf... smile.gif

Det var så jag kände spontant att jag ville göra.
Tycker det är vackrare när dom är lite tätare och inte så höga och gängliga.
Tack smile.gif
kerstin z5-6
fast en identifiering vore väl inte så dumt .. skär du ner en ros som är en klängros o blommar på gammal ved, till 20 cm varje vår, blommar den aldrig
Nu ser det ut som rabattrosor -Nina weibull eller liknande och då är det ok att beskära -men detta gäller bara rabattrosor ! smile.gif Fast och jag undrar lite vad spaljen gör där .. om det inte är tänkt till klätterrosor ?
AnitaO
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-07-2005, 23:17)
fast en identifiering vore väl inte så dumt .. skär du ner en ros som är en klängros o blommar på gammal ved, till 20 cm varje vår, blommar den aldrig
Nu ser det ut som rabattrosor -Nina weibull eller liknande och då är det ok att beskära -men detta gäller bara rabattrosor ! smile.gif Fast och jag undrar lite vad spaljen gör där .. om det inte är tänkt till klätterrosor ?

Jag har bara ställt dit spaljen som ett "ryggstöd"
Dom rosor som står närmast väggen är så långa så dom hänger ner på husväggen.
Jag bodde inte här i våras så jag kunde beskära rosorna, och nu är dom så långa. Vill inte skära i dom nu mitt under blommningen.
kerstin z5-6
Ok Du vet alltså att det är rabattrosor -då får du beskära dem nästa vår
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon