Full version: Fel frön!?
Lady Hamilton
Nu är jag besviken.................
Sådde växthusgurka o slanggurka för friland. Och nu har det kommit sådana dära små taggiga gurkor (tror att man har dem till inläggning)
Jag vill ha vanliga gurkor som man kan äta som de är!
Har 5 plantor och de har inte vuxit som de brukar tidigare år.
Det är på 2 av plantorna som det växer "fel gurkor", de andra 3 syns det inte än vad det blir för gurkor.
Hur kan det bli så här? Jag sådde frön från ett känt företag. Har någon annan råkat ut för samma sak?
Åsa, mälardalen zon 2
Många äldre sorter av växthusgurka/slanggurka har taggar så det är inte säkert att du fått fel, vilka sorter var det du sådde?

(många äldre sorters gurka må ha taggar men ofta har de en smak som är bättre än hos en del moderna hybrider)
Lady Hamilton
Jag sådde Gurka Växthus-, "Eupya" F1 (LORD NELSON nr 20049)
och Gurka Lång grön slanggurka för friland (LORD NELSON nr 20074)
Åsa, mälardalen zon 2
Ephya är en F1 hybrid så där borde nog frukterna bli ganska släta men den andra kan nog höra till en sort som får lite taggigare frukter. När man slår in numret på Nelsons sökdatabas så får man upp sorten ´Long green ridge´ frilandsgurka av slangurketyp. Denna verkar inte vara någon F1 hybrid så det är en lite äldre typ så där är det nog troligt att gurkorna blir lite taggiga (man kan dra med en knip över skalet och slå av taggarna) men troligtvis är den väldigt god att äta rå ifall man inte låter den sitta kvar alltför länge.

Hittade en bild på Long green ridge på nätet och den ser lite taggig ut
http://www.gardenandleisure.com/prodimages...wsut162404s.jpg

(ofta kan man även se på priset på gurkpåsen ifall det är en modern hybrid eller ej, de moderna hybriderna är mycket dyrare än de äldre sorterna som ingen har patent på, själv föredrar jag ofta de lite äldre sorterna)
Lady Hamilton
Tack Åsa!
Jag kanske får äta goda gurkor iallafall smile.gif
Och ja, mina gurkor liknar den på bilden tongue.gif
Ser fram emot att se vad de andra plantorna ger för gurkor
Tack än en gång!

(Nästa år ska jag hålla mig till "gamla kända märken" för mig)
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Hamilton @ 14-07-2005, 12:57)
(Nästa år ska jag hålla mig till "gamla kända märken" för mig)

Låt inte lite taggiga gurkor skrämma bort dig från att testa nya sorter det finns ju en massa kul i gurkväg ex. äppelgurka som är rund istället för avlång visserligen också en gammal sort med lite småtaggar i skalet men god och annorlunda. Det finns så mycket olika grönsakssorter och det är ju kul att åtminstone prova lite nya sorter varje år.
åsgård
Åsa
Kan du ge några förslag på äldre typer av gurka
MVK
Kenneth
Åsa, mälardalen zon 2
Den allra roligaste är nog äppelgurkan (syn. Chrystal apple, Lemon) som är från slutet på 1800-talet den ger runda gulaktiga frukter.

Sedan finns ju även Suyo Long som går lätt att hitta i handeln och det är en riktigt gammal kinesisk sort som brukar gå bra både i växthus och på friland (upp till zon 3-4).

Beit Alpha är en annan intressant sort från mellanöstern som har varit förälder till en hel del moderna sorter.

Runåbergs har flera sorter som är av äldre typ (alltså inga F1hybrider), de har då både han och honblommor på samma planta och kräver pollinering för att det ska bli frukt, hänger frukterna kvar tills de blir gamla och korkaktga så brukar det finnas frön i dem. Odlar man bara en sorts gurka så kan man ta egna frön och ändå fortsätta behålla sorten. Många av de äldre sorterna är ganska bra och de är ofta resistenta mot div. sjukdomar och virus (Runåbergs har skrivit vid sorterna vad de är resistenta mot och om de är bitterfria).

Alla de 3 jag nämnt har Runåbergs, Impecta har äppelgurkan och Suyo Long.

Ett annat plus med de äldre sorterna är att fröerna kan vara ganska billiga i inköp ex. Long green ridge som är med tidigare i detta inlägg kostar bara 8kr per påse (påsen räcker till 60 plantor så det är en rejäl portion) hos Impecta så man kan faktiskt odla en hel del odlingsvärda grönsaker utan att bli ruinerad.

(om man tittar i Runåbergs internetbutik så måste man klicka på "mer info" som finns i grön text när man går in för att läsa om sorterna där står det om det är en hybrid eller ej. Runåbergs har främst icke hybrider i sortimentet men de har några hybrider bland gurkorna)
åsgård
Tack skall du ha, Åsa

Sparar detta till nästa år, eftersom det är knökfullt i v-huset nu.
MVK
Kenneth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon