amaira
Vilken klocka är detta?

Jag har en gång sått Rapunkelklocka här, men det hände inget på flera år. Kan det vara den som brer ut sig så fint numera?

Har också satt in ett par "rotskott" av knölklocka - men den är det ju inte, eller hur?

Klockan blir som högst närmare metern, är "aggressiv" (om man vill använda de orden, jag älskar den för dess beredvillighet rolleyes.gif ), och har ganska "små" och skira ganska öppna klockor runt om åt alla håll.

Någon som kan?
Boxer
Knölklocka

Är det inte en sådan här?
Lars-Olof Arvids
Visst är det rapunkelklockor (Campanula rapunculus) som har blivit så fina! wub.gif

Olle
pusillus
Jag tycker det ser ut precis som mina knölklockor. Personligen gör jag allt för att bli av med dem, de tycks vara svårare att utrota än kirskål!
Vilken tur att du gillar dem, nu när du ändå har dem rolleyes.gif

Pusillus zon 3
Kattgräs
Det finns några karaktärer som skiljer knölklockan (Campanula rapunculoides) från rapunkelklockan (Campanula rapunculus) om man tittar i bestämningsnyckeln.

Knölklockan har håriga blad, de är liksom sträva och alla blommorna hänger på ena sidan. Foderbladen är bakåtböjda (motsatt håll från klocköppningen).

Rapunkelklockan har oftast också blommorna på ena sidan ("ensidig klase"). Klockans flikar är långa, "till mitten eller djupare". Foderbladen är inte bakåtvikta utan pekar åt samma håll som själva klockan. Bladen på stjälken är inte alls lika håriga som knölklockans.

Så det är inte lätt att avgöra genom bilden. Kanske har du båda? smile.gif wub.gif
yla
till ingen hjälp antar jag för jag vet inte va den heter men jag har ensånhär o va e de för en då

Ps
jag skulle bli glad om jag hade dina klockor
DS

he he fast hag har ju andra laugh.gif
kerstin z5-6
Du har en Hässleklocka , de är vackra o finns även i vitt
amaira
Kanske är det hässleklocka som du har Oldwolfie? Jag har lättare att gissa på andras än på mina egna...

Jag tror på Olle och rapunkelklocka.

Blommorna hänger INTE på en sida, utan är fördelade runt hela skaftet, som också grenar sig.
Min har inte håriga sträva blad, utan är en liten vän klocka, skir och lite "gles" - men växer många ihop.
Vartåt foderbladen pekar vet jag inte, tror de pekar utåt huh.gif bara för det. Ska kolla i morgon, tack för beskrivningarna Kattgräs.

Nån gång måste jag ju ändå ta reda på ordentligt vad det är för klocka jag har.
yla
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-07-2005, 23:06)
Du har en Hässleklocka , de är vackra o finns även i vitt

woow va härligt ska sno frön

går de

för de e ju inte jag som har den ju sad.gif

rolleyes.gif
kerstin z5-6
ja det går fint att så den smile.gif
yla
BRA rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon