Hej! vad har hänt?
Är det nån ohyra eller nån sjukdom? och vad gör jag åt det?

Lars-Olof Arvids
14-07-2005, 13:27
Det ser ut som svampen malvarost (Puccinia malvacearum) som främs angriper odlade malvor och stockrosor, men även deras vilda släktingar. Tyvärr är den nog svår att bekämpa: "Angripna plantor avlägsnas och bränns" står det i min bok ("Galler" av Coulianos & Holmåsen).
Olle
Vad händer om man inte tar bort och bränner plantan måntro... smittas de andra blommorna då?
Kanske får gräva upp den och köpa nått annat då...
Så där ser en del blad ut på min Kungsnäva! Även knopparna vissnar. Är det samma svampangrepp? Och om man ska gräva upp angripna plantor, när ska det göras? I höst? När plantan blommat över? Eller nu på en gång? Kan svampen sprida sig till andra växter?
Åsa, mälardalen zon 2
15-07-2005, 22:14
Rosten som går på malva och stockros smittar inga andra växter än just olika malvor och stockrosor. (andra växter har egna arter rostsvamp).
Vid kraftiga svampangrepp så brukar man nog ta bort plantan så snabbt som möjligt. Det brukar vara nästan omöjligt att bota smittade plantor så de kommer fortsätta se ut sådär ifall man behåller dem.
Vet inte om rosten som går på Geranium går på andra växtslag.
måste man ta bort plantan helt? eller räcker det med att klippa ner den och ta bort alla fula blad? Eller kommer samma sjukdom tillbaka då till nästa år med?
Åsa, mälardalen zon 2
16-07-2005, 18:22
Tyvärr räcker det nog inte att klippa ner plantan nu, viss effekt kan man få på våren däremot, ifall man plockar bort de första bladen som dyker upp men helt blir man inte av med det.
Då kanske jag ska ta det som ett tillfälle till att förnya lite i rabatten då, bort med malvan och in med något nytt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.