Full version: hibiskus..
zapata
blir min hibiskus alldeles fruktansvärt ledsen på mig om jag beskär den nu, vet ju att man annars skall göra det under våren...men han liksom inte riktigt med då...?? någon som vet?
Emser
Beskär du den nu blommar den INTE! Eftersom den blommar på årsskotten! Oftast så brukar man beskära dem innan de sätter igång på våren - alltså i jan/feb.!

Jag skulle inte beskära den nu! Låt den hellre växa fritt i år och beskär den till våren -06!
Ciczi
Dock går det att beskära i augusti men det rekommenderas inte om det inte gäller att rädda livhanken på den. När jag beskurit mina hibiskusar i augusti (gjort det med tre st) har de väntat med att blomma i evigheter... Den ena blommade nu för första gången på nästan två år.

Jag säger som Emser; låt den växa fritt och klipp ordentligt i mitten av februari i stället när ljuset börjar att återvända. smile.gif

Ciczi
zapata
HEJ. Blev så glad igår em när jag kom hem, tog en titt på en av hibiskusarna och kunde upptäcka en knopp... det var såå länge sen den blommade att jag inte ens minns när.. så nu skall vi se om den vill slå ut sen eller om den ramlar av eller som den brukar göra, börja slå ut och sen stoppa och efter någon vecka ramla av. Vad kan detta bero på? Kanske är jag för snål när jag beskär att de inte blir livsdugliga?? Vet ni??
Ciczi
Näringsbrist kanske?

Ciczi
Emser
Ofta ramlar knoppar av och blad torkar när luften blir för torr. Dusha den eller ställ ut den så kommer du att få dem att blomma!
Carex
Hibiskusen är en girig växt, både på näring och vatten. Själv har jag min på min inglasade balkong som håller ca. tio till femton plus på vintern, där får den också stå på sommaren då det kan bli stekhett.
Reserv
Om man nu ställer ut sina Hibiskusar, vart ska man ställa dom då, i stekheta solen eller skugga? Och om man bara har att välja mellan dessa lägen, vilket är då bäst? huh.gif
Emser
Reserv>> Då skulle jag vänja den till stek hettan! Hibiscusar trivs i solen. Med tanke på att när jag var i Florida så var hibiscus en vanlig "postlåde"- blomma! Satt för sig själv mitt på gräsmattan för att få postlådan att se fin ut! Å du må tro att det fanns fina postlådor... biggrin.gif (Lite Torsdags kuriosa...)

Så de vill ha sol - MYCKET sol...så vänj den till solen och låt den stå där tills frosten kommer då kan du ta in den och ställa den så ljust det bara går - jag har mina i ett söder fönster! Planetra om den i Jan./Feb. och klipp den i samma veva!

Men Kom ihåg att vattna den varje dag, det behövs eftersom hibiscusen vill har jorden lite jämn fuktig! Jag har min i en själv vattnande kruk....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon