Hej!
Häromdagen var jag på en plantskola och blev alldeles tokig av alla fantastiska träd och buskar som fanns där. Kunde inte somna på kvällen...
Bland annat fanns det något som jag tror kallades för kålalm, minns förstås inte det latinska namnet. Den hade blanka mörkgröna lite krusiga blad. Är det någon som vet något om denna?
Hälsningar Åsa
Åsa, mälardalen zon 2
14-07-2005, 13:35
Känner inte till något som heter kålalm och det finns ingen sån i SKUD det närmaste jag kan komma är nog korkalm (ifall det var en alm du såg) vet tyvärr inte hur bladen ser ut det finns mest bilder på barken när man tittar på nätet.
Nu har jag fått igång hjärnan... Kålask heter det!
Den ser varken ut som en ask eller en alm för övrigt.
Fraxinus excelsior 'Crispa' var namnet. Någon som kan berätta något om den?
Det är bara bladformen som är annorlunda på den , annars är det ju en "vanlig" ask.
http://www.esveld.nl/htmldiaen/f/ex/frecri.htm
Jovars, men blir den lika stor undrar jag. För då får den inte plats i min trädgård. Ser framför mig asken Yggdrasil...
olsson a
15-07-2005, 18:05
jag har en kålask som är 3 år gammal. Den är ca 90cm hög. Det är speciellt de svarta knopparna på våren som man lägger märke till. Bladen är krusiga lite vridna och mörkt gröna. Jag tycket att det är en prydnad i trädgården . Den växer intill en guldalm snygg kombination
Då växer den långsamt alltså, och då spelar det kanske ingen roll vad sluthöjden blir. Och visst är den fin!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.