Hej!
Jag funderar på att testa jordgubbstunnan från Willab trädgård på min balkong. Är det någon som har erfarenhet av den eller har hört något om hur den fungerar?
Tacksam för svar
Lotti
Hej Lotti
Har haft en sådan i flera år och är helnöjd med den. Den står ute på altanen hela sommaren och det har fungerat hur bra som helst växer ordentligt och fått rejäla skördar. På hösten har jag dragit in den under tak i ett uterum och på våren börjat vattna den igen och ut med den på altanen och med ens har den börjat växa igen. Bara någon enstaka planta har jag fått byta ut då och då. Enda kruxet jag haft med den var när det var nyplanterat i den så blev det som underminerat i den och jorden ville poppa ut ur vissa fack. Men allt eftersom jorden satt sig har inte heller det varit något problem. En klar fördel till är ju att det är väldigt lättrensat i en tunna. Så mina erfarenheter är enbart positiva.
Eva St
Hej Eva
Hur gör du med näring? Byter du jord? Jordgubbstunnan står altså ute på vintern?
Jag har köpt en sån i år.Ska bli såååå roligt.
Hej Nina
Näring har jag gett den i lagom proportioner så det inte bara blir bladmassa.
Jorden är inte bytt på de fyra år jag haft den men däremot har jag fyllt på jord varje år. Har varje år trott att nu är det nog dags att byta jord men det har funkat utan än så länge.
Jordgubbstunnan står i vårt inglasade uterum på stugan hela vintern och där blir kallt ska du veta för en bit vid ingången är inte inglasad och dessutom är det bara ett glest vanligt altangolv. Därtill kan du lägga att det ligger alldeles invid Vänerns strand ca 20 meter från vattnet och när det blåser nordvästan där så ligger det rakt på och det blir en riktig luftkonditionering genom golvet men den har hitills klarat det varje år.
Lycka till med Jordgubbstunneodlandet och hoppas du blir lika nöjd som jag.
Hälsningar Eva St

Tack
Eva i Skåne
07-04-2003, 19:30
Vad kostar en jordgubbstunna? Finns de att köpa här i Skåne?
Det låter spännande
Har skickat efter min från Willab. Såg i årets katalog att de tog 399 kr för Jordgubbstunnan. De hade också ett paketpris på Jordgubbstunna och Potatistunna för 659 kr ( pris enbart Potatistunna 369 kr)
Eva St
Hannele
08-04-2003, 07:19
Jag fyller min jordgubbskruka med kogödsel och lite hönsgödsel (slutat köpa Planteringsjord)
och planterar allt möjligt i den. Hängande kort indianKrasse blir också fint!
Margaretha
16-05-2003, 22:12
Min tredje säsong med jordgubbstunna blir troligen inte av! Förra vintern klarade sig alla plantorna utom en - den står utomhus i zon 1 - Men denna sista vinter har många plantor dött.
Jag tycker inte att jag fått särskilt mycket bär fast jag köpte plantor för flera hundra kronor. Mitt problem har också varit vattningen. Röret i mitten kallas bevattningsrör - fungerar det så för er andra? - men jag uppfattar det mer som ett dräneringsrör. Trots att jag var väldigt noggrann när jag planterade i tunnan lyckades jag inte få röret att stå så rakt att det blev tätt längst ner, och så att det går att vattna genom det. Det rinner bara rakt igenom.
Nu funderar jag på om jag ska ge tunnan en sista chans i sommar eller om jag ska plantera blommor i den.
Jag har också en potatistunna och den tycker jag är väldigt trevlig. Några enorma skördar blir det inte men egen färskpotatis är jättegott!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.