Full version: Husvagnsuthyrning
netaave
Vi ska hyra ut vår husvagn och tänker förutom hyran ta ut en depositionsavgift.

Är det någon som vet hur man ska utforma hyreskontraktet, måste det stå med hur den ska rengöras o.s.v.?

Vi har tänkt att vi ska gå igenom vagnen vid återlämnandet gemensamt med hyresgästen.
Anki på Öland
Ha med så mycket som möjligt i kontraktet så du inte får svaret - aha, det hade vi inte förstått att man skulle göra....... - så slipper man tjafsa och diskutera efteråt.
Anki
Zanna
Jag håller med Anki på Öland, skriv in så mycket som möjligt och tänk inte att "de är så trevliga och skötsamma" - då kan ni få surt efteråt. Vi hyrde ut mitt hus innan jag flyttade hit och det visade sig vara katastrofala hyresgäster - som verkade så trevliga, skötsamma och ville göra mycket med trädgården mm mm. Innan vi hyrde ut huset gick vi igenom hela huset för att informera om vad som skulle skötas, jag hade också skrivit ner allt på ett papper som jag tänkte få underskrivet. När vi träffade dem kändes det pinsamt så jag bad dem aldrig skriva under det.

Tips: ta en deposistion för städning och skriv ner hur husvagnen ska städas innan återlämnande ("skura golv, rengör diskho/toa etc etc"). Skriv också vad som gäller om något ska fyllas på innan återlämnade (ex gasol eller något annat). Om husvagnen återlämnas smutsig så dokumenter allt med bilder där datum framgår och ha med några vittnen, det hjälpte oss när vi tog hela ärendet vidare till tingsrätten.
netaave
Gjorde ett provkontrakt, har jag glömt något?

Kontrakt för uthyrning av husvagn v. _____2005.

Hyresavgiften på ______ kr lämnas i förskott tillsammans med depositionen-________ kr.

Jag godtar härmed de bestämmelser som ägarna gjort upp för uthyrning:

Rökning får inte ske i husvagnen.

Inga katter eller hundar får vistas i vagnen.

Vagnen återlämnas lö_______ senast kl 12.00, vi går då gemensamt genom vagnen och dess inventarier. Depositionen återlämnas endast om inget finns att anmärka.

Jag förbinder mig att återlämna husvagnen nytvättad och välstädad, dynorna och mattorna ska vara dammsugna och vädrade, husvagnens alla ytor våttorkade.

Toan tömd och rengjord.

Kylskåpet och övriga skåp och garderoben tömda och rengjorda.

Gasoltuben ska vara fylld.

Om något gått sönder i eller på husvagnen som överstiger depositionen ska jag åtgärda detta eller ersätta ägarna med mellanskillnaden senast 10 dagar efter återlämnandet. Ev missad hyresintäkt för ägarna ersätts då också av mig.

Björklinge den ________2005

-------------------------- -------------------------------

Uthyrare Hyresgäst
netaave
Den blev inte riktigt som jag gjort den här, underskrifterna t.ex. är hö. resp. vä. justerade
pisanggoreng
Du kan också ta lite bilder på husvagnen och låta hyrarna skriva under på att de tar emot den i det skick som bilderna visar. Skulle något sen vara annorlunda har du bilder att jämföra med. Annars ser det nog bra ut.
Zanna
CITAT (netaave @ 15-07-2005, 21:01)
Gjorde ett provkontrakt, har jag glömt något?

Kontrakt för uthyrning av husvagn v. _____2005.

Hyresavgiften på ______ kr lämnas i förskott tillsammans med depositionen-________ kr.

Jag godtar härmed de bestämmelser som ägarna gjort upp för uthyrning:

Rökning får inte ske i husvagnen.

Inga katter eller hundar får vistas i vagnen.

Vagnen återlämnas lö_______ senast kl 12.00, vi går då gemensamt genom vagnen och dess inventarier. Depositionen återlämnas endast om inget finns att anmärka.

Jag förbinder mig att återlämna husvagnen nytvättad och välstädad, dynorna och mattorna ska vara dammsugna och vädrade, husvagnens alla ytor våttorkade.

Toan tömd och rengjord.

Kylskåpet och övriga skåp och garderoben tömda och rengjorda.

Gasoltuben ska vara fylld.

Om något gått sönder i eller på husvagnen som överstiger depositionen ska jag åtgärda detta eller ersätta ägarna med mellanskillnaden senast 10 dagar efter återlämnandet. Ev missad hyresintäkt för ägarna ersätts då också av mig.

Björklinge den ________2005

-------------------------- -------------------------------

Uthyrare Hyresgäst

FÖrslag:

Skriv datum och tid för uthyrningen i stället för vecka.

Gör en inventarielista som ni gemensamt går igenom och hyresgästen skriver under. Skriv vad som gäller om hyresgästen lämnar tillbaka husvagnen utan att meddela er (bara ställer den utanför ert hus och sticker).

Jag skulle göra en lista över hur husvagnen ska städas för människor har så olika referensramar när det gäller städning - ex ugnen och plattor ska rengöras (med ex Svinto) tills alla ev fastbrända rester är borta, golvet ska våtskuras, övriga ytor våttorkas. Handfat och toalettstol ska rengöras med _______. Om klädsel blivit fläckad ska den rengöras innan återlämning.

Ska kylskåpet stängas av?

Skriv vilket tvättmedel/rengöringsmedel som används till vad (så ingen använder fel medel och förstör något i stället).

Hoppas ni slipper problem och får trevliga och renliga hyresgäster!
imk
Funderar över det här med fylld gasoltub......

Gasolen ska väl ingå i hyran eller???? Då vi hyrt vagn har den gjort det, och då vi hyrde ut vår förra, gjorde det också det.

Man kan ju inte fylla på en gasoltub med bara det man har förbrukat och byta ut en tub mot en ny, när lite bara är förbrukat tycker jag verkar onödigt..
netaave
CITAT (imk @ 16-07-2005, 10:20)

Gasolen ska väl ingå i hyran eller???? Då vi hyrt vagn har den gjort det, och då vi hyrde ut vår förra, gjorde det också det.

Man kan ju inte fylla på en gasoltub med bara det man har förbrukat och byta ut en tub mot en ny, när lite bara är förbrukat tycker jag verkar onödigt..

är dom ute en vecka går det ju åt en tub!
lilla mamma
Vi har husvagnsfirma, har ingen deposition (byta pengar mot pengar?)
utan vissa % betalas i förskott som en bokningsavgift och resterande vid avlämning och besiktning av vagnen.

Gasol-- inte ska de fylla den efter användning, hur många gram drar en vagn som står på camping med kylskåpet på 230 V utan värme?
Inte många

utvändig tvätt- tvätta själv, vagnen är känslig trots allt

städning- dammsugning, fuktig trasa för att torka av med, men det viktigaste är att det ska stå att ev. kem.toa ska tömmas och att kylskåpet ska vara urtorkat.

Du får acceptera som uthyrare att vagnen inte används på ditt sätt, men så länge den inte vanvårdas och förstörs tycker inte jag att allt ska anmärkas.

Du har fått vettiga förslag på kontrakt men om du vill ha en kopia på vårt, kan jag maila det.

ett kontrakt ska skrivas så att INGET kan missförstås. Det ska vara i två kopior.

Vill du ändå skicka med instruktioner om kemvätska, rengöring, kylskåp osv:
Gör en mapp och skicka med vagnen.
Vi har en som alltid ligger i vagnen där även besiktningsprotokoll finns med.

Kolla även med ditt försäkringsbolag och ev. finansbolag så all är ok: Tänk om vagnen försvinner?

Kolla också så att person, personnummer, adress och telefon stämmer överens.

Det kan vara bra att veta vart de tänkt sig på ett ungefär.

Vår vagn har i år varit på race på Gelleråsen, sommarmöte inom Pingströrelsen, Vänersborg, och just nu Arvíka festivalen

Naturligtvis har den varit och ska den på flera ställen även i vinter
men det är kul att se hur många skilda människor det finns som uppskattar våra frigolithyddor.

Anita
imk
CITAT (netaave @ 16-07-2005, 12:00)
CITAT (imk @ 16-07-2005, 10:20)

är dom ute en vecka går det ju åt en tub!

Måste väl vara omöjligt näst intill att göra av med så mycket gas..vid normalt användande!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon