Full version: fjärilsvingar
yla

kkolla in myran

dagens vackra rolleyes.gif
o inte vet jag va dom heter rolleyes.gif

men nån vet nog rolleyes.gif
Gossen Ruda
Klart att nån vet. biggrin.gif

Bredbrämad bastardsvärmare, Zygaena lonicerae, och Silverfärgad blåvinge, Lysandra icarius, hanen till vänster. Honan ser lite skum ut eftersom bakvingen har hamnat över framvingen.

Bastardsvärmarna är tacksamma fotoobjekt för dom är inte lättskrämda. Dom är illasmakande vilket signaleras av färgerna så dom får vara ifred för fåglar och andra insektsätare.
yla
CITAT (Gossen Ruda @ 14-07-2005, 16:50)
Bredbrämad bastardsvärmare, Zygaena lonicerae, och Silverfärgad blåvinge, Lysandra icarius, hanen till vänster. Honan ser lite skum ut eftersom bakvingen har hamnat över framvingen.

hehe snabbt o bra svar
men de e klart hon inte kan ha vingarna i total ordning som dom larvar sej förstår du väl

silverfärgad blåvinge vackert namn också

bastardsvärmare vet du varför just bastard de e ju lite lustigt namn som kanske har nån kul förklaring rolleyes.gif
Gossen Ruda
Känner inte exakt till varifrån namnet kommer men kan tänka att eftersom dom lite liknar en svärmare men inte riktigt, så har dom fått ett lite nervärderande namn. Tyvärr skapar det lite problem tydligen för när jag googlade på namnet så kom jag bl.a. till en sida där man påstod att dom var svärmare. Jag har mailat dom med uppmaning till rättelse. tongue.gif
yla
okey har jag fattat räättt då jag googlade att en svärmare kan stå stilla il uften tongue.gif rolleyes.gif

kollade några sådana på bild egentligen liknar dom inte varandra
så okey vi tar den förklaringe om bastard
kan de stå stilla i luften då???????
Gossen Ruda
Tror att dom kan det men några briljanta flygare är dom inte. Långsamt och med dålig kursstabilitet. En fågelunge som lämnar boet för första gången flyger mycket bättre. Att ens nämna dom i samma andetag som riktiga svärmare är snudd på ärekränkning. tongue.gif
yla
hehe de förklarar ju namnet ordentligt ju
laugh.gif rolleyes.gif tongue.gif

fast dom e läckra eller hur
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon