Full version: bär på fuchsia
yla
svara nu jag har fått en massa bär på min e de frön o hur gö r jag me dom
Åsa, mälardalen zon 2
Ibland finns det frön i bären men ibland finns det inga frön i bären. Om du vill testa så låt bären sitta kvar och mogna, de flesta verkar bli mörkvioletta när de mognar, finns det inga frön i bären kan du testa äta bären istället. Fuchsior har ätliga bär vissa sorter har goda bär andra har mindre goda bär. Har man många bär kan man ex. koka sylt. Finns det frön i bären kan man tvätta dem så fruktköttet försvinner och sedan sår man dem, fröerna är ljusgroende och det tar ofta 1-2månader innan de gror. Fröer ger ofta helt nya sorter så det är inte säkert att fröplantorna blir lika plantan man tog fröerna ifrån.
yla
åhh va spännade
gör de nåt om dom torkar först fröna
Kajsa
Frukten är ett bär som man kan äta, har läst recept på sylt, vin. Har smakat på frukterna och dom är saftiga. Om bäret torkar finns en massa små frön där inne men jag har aldrig sått, vill man ha just den eller den sorten måste man ta sticklingar. Det finns F 1 hybrider av frön som då ger samma plantor, om man sår egna blir det någon annan fuchsia än den sorten man hade.
yla
kunde inte låta bli att smaka på ett de smaka lite ärta gott kul at man kan äta sin fuchsia laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon