Mina tomater har svårt att bli röda.
Det gäller busktomaten Bloody Butcher, i växthus, hinkodling med köpt kogödsel. Vattnas varje dag, och med Biobact var femte dag. Temperaturen har varit mellan 15-30 grader och sol nästan alla dagar.
Denna sort skall ju vara extra tidig och ej tjuvas.
Har aldrig varit problem tidigare år med andra sorter.
För 3 veckor sen började det bli frukter, men ingen röd eller skymt av rött ännu. Det är massor av gröna frukter och blommor.
Kan det vara så att de står för tätt (40 cm)?
Det är ju buskar med massor av grenar och stammar.
Skall man gallra?
Finns det något knep att få fram tidigare röda tomater?
Åsa, mälardalen zon 2
15-07-2005, 09:01
Inte för att jag brukar ta tid på hur lång tid det tar för olika sorter från blomma till frukt men mer än 3 veckor brukar det ta även för tidiga sorter.
Vet inte riktigt hur många dagars utvecklingstid som beräknas för Bloody Butcher men många tidiga sorter brukar ha 55-60dagar, man räknar från utplantering till skörd och för att dagarna ska stämma måste man ha optimal väderlek alla dagarna vilket man inte har så man får lägga på en del på tiden. Så satte du ut tomaterna i början på juni exempelvis så räknar man framåt en 60-70dagar vilket blir någonstans i början av augusti som första skördetid.
Blody Butcher är nog inte extra tidig, utan man kan betrakta den som tidig bara.
Mina har precis fått tre mogna tomater vilka min dotterdotter (2 år) snöt framför näsan på mig, tydligen var de goda för de gick ner med ett förtjust uttryck.
Mina extra tidiga First in Field och även Aljaska och Funcy har gett mig mogna tomater veckor före midsommar
BB mognar precis samtidigt som mina andra tidiga, Japanese Triefele Black, Gardeners Delight, och White Sweet Sherry för att nämna några.
Kan väl nämna i detta sammanhang att årets tomater från första början har utvecklats långt över förväntan och håller det i sig så blir det nog att läsa Åke Ts recept på tomatpasta.
MVH
Kenneth
Tack för svaren.
Jag hade fått för mig att BB var extra tidig, som det står på påsen.
Till nästa år blir det till att få tag i någon "extra tidig" sort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.