Pixi
Åsa, mälardalen zon 2... jag behöver din hjälp smile.gif

jag vet att det finns massor av inlägg om hur man beskär vinrankor, men jag hittar inget om sukribe

Min köpte jag förra året, den gav då en klase.
Jag beskar den inte, i år finns 5 klasar och miljoner grenar som är ivägen
hur mycket och var kan jag beskära.
Den står i växthus
Åsa, mälardalen zon 2
Sukribe är en staketvindruva som är mycket härdig och väldigt starkväxande verkar det som (min växer iallafall en hel del på friland). Den hade nog gått bra utan växthus hos dig den får inte de minsta skador under vintern här och då sitter den inte så skyddat. Ofta brukar man ju låta staketvindruvor växa ganska fritt och gallrar bara sedan när de blir äldre + sommarpincerar lite för att få ljus på druvorna. I växthus kan man nog behöva klippa en del ifall den blir för stor, för den lär bli mycket större än vad den är nu och om den redan har blivit förstor så är det nog till att klippa så de andra växterna får en chans.

Nu när vindruvorna har börjat bildas kan man göra sommarpincering = de skott som har klasar klipper du 1-2blad efter den sista klasen. De skott som inte har klasar kan du korta in så bara 4-5blad återstår.

Tips: Ta någon/några av rankorna som är i vägen och gör avläggare = skada barken lite, böj ner grenen mot marken gräv ner det skadade området lite och skotta jord över och lägg på en sten (toppen på skottet ska vara ovan jord). Grenen ska sitta kvar på moderplantan till nästa år. Nästa år har du en ny planta där som kan klippas bort från moderplantan och som du kan testa odla på friland.
Pixi
Tack snälla
Nu har jag gjort exakt som du sa, ink avläggare
Och plötsligt fick jag rum i växthuset. Tusen tack
Lars
Jag brukar ta sticklingar av det jag klipper bort - rotar sig på mågon/några månader, men det gäller Zilga förståss, borde inte vara nån skillad från Sukribe..

Sätt i sandblandad torv med en plastpåse på krukan och ställ ljust.

Lycka till
Lars
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon