Full version: Inddisk Spikklubba
åsgård
Har en frösådd Indisk spikklubba med vackra vita blommor.
För att få fler blommor bör man ta bort fröställningarna vartefter de kommer.

Gäller detsamma även för den "vanliga" spikklubban?
MVH
Kenneth
Blomstertanten
Jag brukar låta någon enstaka sitta kvar så jag har frön till året därpå.
Fenja
Jag knipsar bort alla blommor när de blommat över pch låter den gå frö sent på säsongen. Jag har en vit och en blå datura.
Mvh
Fenja
zaaritha
Har en datura nu, men den äts upp av ohyra! Har sprutat med såpa, diskmedel , tycks ej hjälpa--tyvärr! Vad göra??
Fenja
CITAT (zaaritha @ 15-07-2005, 23:33)
Har en datura nu, men den äts upp av ohyra! Har sprutat med såpa, diskmedel , tycks ej hjälpa--tyvärr! Vad göra??

Köp provadopinnar och peta ner i jorden, jag är mycket nöjd med resultatet när jag använt dem!
Vad är det för ohyra förresten? Jag har haft vita flygare på flera växter i år och de trär jag in i en plastpåse som jag fyller (blåser in) med cigarettrök, knyter igen och låter stå över natten. Sedan har de varit ohyrefria. Den fungerar även på tidiga tripsangrepp.
Mvh
Fenja
zaaritha
Ja du--jag vet inte vad det är för ohyra!
Plantan är planterad ute i läge; att den får sol/skugga......
Fenja
Kolla Växtdoktorn så kan du kanske komma fram till vad din datura råkat ut för. Läs noga på förpackningen för ibland behövs Provadospray, då tabletterna inte tar all sorts ohyra.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon