Full version: Gräva själv?
Elektra
Funkar det att gräva en damm själv, eller är det för stort jobb? huh.gif wacko.gif blink.gif Jag menar, gräva med spade? rolleyes.gif unsure.gif

Kan man dessutom lägga dammen så det finns en del som går in under grunden, via rör, till ett större växthus? wink.gif
violina
Det beror väl mest på hur stark man är, eller envis... biggrin.gif
Jag är bäggedelar och grävde min själv. Hade väl egentligen inte tänkt göra en damm. Det bara blev så. Skulle gräva upp fem häftiga rötter från en thujahäck modell stor och när de var borta kom jag fram till att det var lika bra att lägga en damm där. smile.gif Det svåraste var djuphålan om man vill ha frostfritt för fiskarnas skull. Min damm blev ca 3x5 m. Jorden som blev över hamnade sidan om och användes för att bygga ett vattenfall. Så slapp man forsla bort den. Den grävdes ju inte på en dag så kommer man till med maskiner och har tillgång till dem är det självklart bekvämast och snabbast att använda dem.

Vet inte hur du menar med växthuset. Vill du ha en del av dammen därinne eller bara kunna använda vatten från dammen till bevattning. Man kan väl i så fall dra in rör från ett bräddavlopp eller vad det kallas till växthuset.
Elektra
Tja, har inte tänkt så mkt på just att dra in dammen till växthuset, men det hade varit trevligt den dagen det finns damm och växthus om man kunde ha en liten hörna med vatten även där. smile.gif Det vill ju till att växthuset är så pass stort att man kan ha lite öppet vatten med ev. fiskar en vacker dag, fast å andra sidan misstänker jag att våra fyrbenta lurvar kommer att se till det inte är några fiskar som trivs med deras vattenlekar. blink.gif
yla
min damm har jag o sonen grävt me spade o jävlaranamma tongue.gif
kerstin z5-6
vill du ha en större rek jag att hyra en sånhär
-mackapär smile.gif
Pesco
Min man grävde vår damm, ca 10 kvm med största djup 1,2 meter. Det gick fint, men var svettigt och tungt. Sur j-a lera. Som ett jämförelsemått kan man gräva 5 skottkärror a 90 liter på en arbetsdag, om man gräver fint och noggrannt som en arkeolog, så visst kan man gräva rolleyes.gif
ljusblo
Visst tusan kan man det.
Jag har grävt min damm själv.
Den är 40 kvadrat....men håller nu på med en utbyggnad med 20-25 till.
Jag har grävt så att jkag har berget i botten vilket innebär att den är som djupast 2 meter och vid det grundaste bara några centimeter....

Det är ett jäkla jobb och det värsta är var man ska dumpa allt man gräver upp......mendet är kul med förvandlingen, växterna och fiskarna....och ärligt talat så ,år nog våra kroppar gott av lite arbete ibland.
mulle
Min man grävde en damm åt våra ankor, ca 1 meter djup och ca 2x3 i övrigt.
Det arbetet glömmer han tydligen aldrig...
tongue.gif
Han tyckte att det var det j-vligaste han någonsin gjort.
Nu, då vi har skippat ankorna, är han också mån om att hans grävinsats inte var förgäves.... Så gropen kanske blir en damm en dag!
Mulle
MariaS
Jag grävde vår första damm för hand. Det tog fyra slitsamma dagar för 3 kubik i smäcklera. Men det var det värt! Värken i kroppen gick ju över.
Sen blev det en damm som grovgrävdes med maskin (nybörjare) och finliret gick för hand.
Nu planeras ytterligare en vattenspegel på tomten. En lång bäck som börjar vid berget och faller fyra meter ner mot gräsmattan och en grund näckrosdamm. Här kommer inga maskiner fram, så det blir till att ta fram spaden igen!

Bäcken ska förresten ingå i ett så kallat "Wood-land" på ca 1000 kvadrat.

MariaS
AndreasBlomquist
Visst går det väl att gräva själv. Nu har jag ingen damm i trädgården men grävde ur ett område på 2.5*6 meter och 40-50 cm djup som hade Kirskål i sig och slängde i ny jord.
Det tog mig en dag att gräva bort all jorden och forsla den till tippen. Det är drygt 6.5 kubikmeter jord det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon