Full version: Plantera buskar?
Anki V
Grovplaneringen av sommarstugetomten börjar bli klar och det kliar i fingrarna att börja plantera.

Jag hade tänkt mig en paradisbuske och en schersmin. När är bästa tiden att plantera och vad bör jag tänka på?

/Anki Zon 5 (nybörjare)
Åsa, mälardalen zon 2
Allra bästa tiden är när buskarna är i vila = utan blad alltså tidig vår eller sen höst. Numera är dock de flesta växter krukodlade så det brukar även gå att plantera när de har blad men de brukar då kräva mera skötsel efter planteringen de torkar lätt ut etc.

De växter du valt gillar sol. Paradisbusken är lite på gränsen härdig hos dig ofta brukar det stå zon 4 på den så det kan nog vara bra att sätta den i ett lite mer skyddat läge i trädgården.

Gräv rejäla gropar när du planterar, blanda upp den befintliga jorden med ex. kompost eller planteringsjord. Kolla på växtens rotsystem, är det rotsnurr skär lite vassa snitt i rotsystemet så inte rötterna fortsätter att växa runt. Se till så växten är vattnad innan du planterar. Vattna även i gropen medans du planterar. Sätt växten så djupt som den satt i krukan. Plantera gärna växten så det ser ut som om den sitter lite på en kulle, jorden kommer att sjunka redan efter första säsongen. Se sedan till så växten har ordentligt med vatten under första odlingssäsongen. håll gärna jorden öppen runt växterna åtminstone de första åren.

+Plantera dem ej i vattensjuk mark det lär de inte gilla.
Anki V
Tack Åsa.

Den ev. Paradisbusken ska få stå i full sol hela dagen och det är vindskyddat från alla håll. På zonkartan ligger platsen precis vid gränsen 4-5. Jag vet att det är en chansning.

Marken har en gång i tiden varit havsbotten och består mest av lera och sten. All jord måste fraktas dit. Planteringsjord, kompostjord och kogödsel blir det bra?

Vattning är inget problem eftersom min man kommer att bo i stugan till långt fram på hösten.

Jag läste att paradisbusken har ett relativt grunt rotsystem, räcker det om gropen är 60-70 cm djup och dryga metern vid?

/Anki
Åsa, mälardalen zon 2
Låter som en bra storlek på grop. Kom bara ihåg att inte byta ut jorden i gropen till enbart köpetorv (det är torv i påsarna inte jord) det brukar inte bli så bra, det är bättre att blanda upp den befintliga jorden, och lera är inte så tokigt att odla i.

Kogödseln lägger man dock i det översta lagret ifall man gödslar vid planteringen inte i gropen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon