Kerstin
För drygt ett år sen sådde jag Prickklocka, Campanula punctata, med frö från Trädgårdsamatörerna. En planta kom upp och växte till sig och i år har den blommat med vita klockar med ljuslila prickar inuti. Blomman var mycket söt och jag var glad och belåten tills jag läste någonstans att den sprider sig mycket. Jag bor i zon 3 och har lerjord. Än så länge bor den i kruka.

Vad har ni för erfarenheter? Går den att ha i rabatten eller ska den hamna i skogsbacken utanför tomten eller är den så vild av sig att den inte ska odlas alls? Frösår den sig också?

undrar Kerstin
kerstin z5-6
prickklockan är en spridare , mest via rotsystemet utvidgar sitt territorium , men frösår sig säkert med ..jag rek den i rabatt med andra växtvilliga som kungljus och andra stora perenner -där kan man hålla den på plats -ev kan den odlas i avsuren hink -botten borta -för ytterligare begränsning smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon