|
Jag har kollat upp humlor på olika sidor och hittat en bra sida med "Svenska Humlor" men ingen av dom stämmer överens med dom jag har. Måste en humla ha färgad ändalykt? Dom jag har i huset är helsvarta med möjligtvis ett mycket litet ljusgult band i mittregionen, en del av dom har inte ens det. vad är det för Humlor? Dom bor i en hålighet i träkåken under taknocken, benen är fulla av pollen då dom ska in så ibland är det överlast och svårt för dom att ta sig så högt upp. Är det normalt att Humlorna bosätter sig i huset, jag trodde att dom levde i jorden? Humlorna är föresten ganska små, om nu det spelar nån roll.
det finns olika.... tror att det har med familj att göra dom har väl klanfärger? alla har inte färgad rumpa
nu har jag googlat lite, och det finns humlor utan färg på baken en jag hittade hade vit rand på rumpan.. jättesöt
CITAT (pejori @ 15-07-2005, 18:37) nu har jag googlat lite, och det finns humlor utan färg på baken en jag hittade hade vit rand på rumpan.. jättesöt  Jag har också googlat, men inte hittade jag det jag sökte för det heller.Många "söta" men ingen helsvart.
tror att det finns en snylthumla som är helsvart
Jag hittar inte igen nån som är hel eller nästan helsvart, om du Pejori eller nån annan kan länka till nån sida så vore jag tacksam.  Om jag ändå bara hade haft kamera så skulle jag va´ännu gladare.
Tack för länken, men helsvarta vill tydligen ingen fota, det ska jag göra så fort jag blir med kamera.
 kolla här
här är en bra sida reserv även www.earthlife.web är bra humlesida
Tack Pejori, det är Bombus hortorum var. harrisellus. Om det nu inte finns några andra helsvarta, små humlor.
om du söker på bombus eller psityrus istället för "humla" så hittar du flera sorter
Hummmmla
16-07-2005, 10:00
Kan vara vallhumla, Bombus subetrraneus. Den är nästan helsvart, möjligen med någon lite ljusare randning på bakkroppen.
CITAT (Reserv @ 15-07-2005, 21:44) Tack för länken, men helsvarta vill tydligen ingen fota, det ska jag göra så fort jag blir med kamera.  Ja, det måste du göra!!! Se till att bli med den där kameran nu! Jag känner inte till några helsvarta humlor! Eller humlor som är svarta på baken, i Sverige. Pejori, varifrån kommer dina bilder? Knappast Sverige väl? Var i Sverige finner man i så fall denna variation "harrisellus" hos jordhumlan? Nu är jag nyfiken!!
CITAT (Hummmmla @ 16-07-2005, 11:00) Kan vara vallhumla, Bombus subetrraneus. Den är nästan helsvart, möjligen med någon lite ljusare randning på bakkroppen. Hummmmla! Välkommen ska du vara (ursäkta att jag hoppade över ditt svar  ) Vallhumla, har du någon mer information omkring den???
på artdata.slu.se det är en svensk sida
Natural History Museum har ett färgsystem för artbestämning av humlor (OBS! samma art men olika kön resp. arbetare har olika färger): http://www.nhm.ac.uk/research-curation/pro...ish_colour.htmlBombus subterraneus ser enligt det systemet ut så här: http://www.nhm.ac.uk/research-curation/pro...sh/ck_rare.html
Jag är inte ett dugg klokare! Din länk Pejori, känner jag mycket väl till sedan ett år tillbaka. Den är inte särskilt utförlig om man önskar utseendebeskrivning eller bilder. Kurts länk är från England och alltså engelska förhållanden. Vi har inte alltid samma arter, och den där sub... finns visst knappaste ens där. Och svart är den ju inte Oftast räcker det att känna till hur humlornas arbetare ser ut!!! Hanarna lever endast en mycket kort period på hösten!! Och drottningarna, ja de föds också på hösten när boet kollapsar. Fast de överlever till våren och är de första humlorna som man ser. När de väl har etablerat sitt nya bo med arbetare, visar de sig inte mera, de stannar vid spisen och föder barn! Är verkligen nyfiken på Reservs svarta humlor!!! Här finns något som jag inte kan (än)!! Känner fortfarande inte till några humlor med svart bak.
CITAT (pejori @ 19-07-2005, 15:24) Var då? Hjälp mig!
Jag är lite brydd just nu, igår och idag så har det inte vart nån aktivitet kring boet  Vad kan ha hänt, har dom flyttat? Är dom döda? Jag ville juh så gärna ha dom kvar i väggen, dom va´så härliga att kolla på när man tog kaffet ute, humlesurr är juh så härligt. Finns det nån som vet om dom byter bo bara sådär?  jag har inte heller sett dom svarta Humlorna senaste dagarna.
På tal om svart om baken.... Vet någon vad detta är?(med risk för att bli tjatig  )
Ser ut som en rackarns vacker fluga tycker jag
CITAT (Lynn @ 20-07-2005, 18:18) På tal om svart om baken.... Vet någon vad detta är?(med risk för att bli tjatig  ) Jajjamänsann det vet jag  . Är ju en flugoman, med flugomani  . Det är en fluga, en blomfluga för att vara exakt. Volucella pelluscens, på latin. Har inget eget svenskt namn vad jag vet. En stor fluga som är lätt att känna igen.Den vuxna flugan lever på blommornas nektar, men larverna växer upp i getingbon där de kalasar på getingarnas avskräde och håller rent. Kanske slinker också en och annan getinglarv ner i magen...
Pejori! Jag känner till humlesidan. Jag vet hur jag tar mig dit, den finns i min favorit lista. Jag har gått igenom den åtskilliga gånger. Det är den jag använder mig av sedan ett år tillbaka för att identifiera mina vanligaste humlesorter. Nu har jag försökt igen, och letat efter en bild på en svart humla, eller bara på en humla med en svart bak! ???????????????? Eller bara en beskrivande text på en humla med svart bak. Nada. ?????? Vad är det jag missar????? Vill himla gärna veta, eftersom jag också har funnit svarta humlor  .
Pejori, hade du hittat nån bild på en svart humla där? Och är det nån som vet vad som kan ha hänt mina svarta som flyttat eller dött?
Jag har ingen aning vad som kan ha hänt dina svarta humlor. Men jag "funderar", eftersom jag själv funnit svarta humlor.
Funderar på om det inte helt enkelt är hanar som börjat kläckas! Av t.ex. "hortorum" /trädgårdshumla. Tycker det är lite tidigt, men det kanske inte humlorna tycker? De stannar helt enkelt inte kvar i boet, som börjar upplösas när honorna och hanarna kläcks.
Tack för upplysande svar  men lite sorgligt är det allt, dom var rätt charmiga när dom hade boet alldeles ovanför ytterdörren, hoppas att dom återkommer nästa år.
robbirt
27-06-2008, 12:29
[font="Arial"][/font][size="3"][/size]Jag hittade också helsvarta humlor i min trädgård. googlade lite och fick fram den här bilden; svart humlaringer länken några klockor?
Du har väckt liv i en gammal tråd, det som har hänt sedan denna tråden startades är att boken "Humlor - Alla Sveriges Arter" har kommit ut.
robbirt
28-06-2008, 02:39
KURT Hur i all sin dar kan jag ha missat den här boken!? tack så mycket! den ska jag minsann ta och önska mig i julklapp!
Christer i Falköping
28-06-2008, 07:17
Något som är ganska intressant är att vi håller på att fy nya insektsarter i Sverige, på grund av öresundsbron. Insekter flyger inte gärna över öppet vatten om det inte finns små landstumpar längs med vägen. Men med den nya bron blir det lättare för dem, eftersom de då har lättare att ta sig över sundet. Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|