Full version: Ingefäraträd
Lottiz
Jag satte ingefära tidigt i våras, och den stormtrivs. Två "träd" har vuxit fram, varav det större nu nuddar taket. Vad jag klurar på är dock att det bara är en stjälk med blad ca var 5:te cm och det växer ca 7-8 cm i veckan utan att vara alls tanig!

Skall man toppa den, och skulle den förgrena sig då? Kommer den fortsätta såhär hela tiden? Jag har inte ens gett den näring, jag törs inte så galet mycket som den växer redan nu. Vad ska jag göra med trädet, det kommer snart att behöva böja sig efter taket? Har inte hittat någon bild på en fullvuxen ingefära, så jag har ingen aning vad som är meningen... Växer de alltid så här fort?

Den står i vanlig blomjord, 15cm kruka, vid element och soligaste fönstret.
Åsa, mälardalen zon 2
Träd??? Ingefära är inget träd är du säker på att det är ingefära?

Ingefära är en örtartad växt som skickar upp flera skott från varje knöl de blir ungefärca 1m höga(står växten för mörkt kan det hända att växten sträcker på sig era och blir gängligare) har man tur kommer det en blomma i toppen på skotten. Till hösten brukar skotten vissna ner helt. ingefära toppar man ej skotten förgrenar sig inte.

Om det är ingefära du odlar så har du alldeles för liten kruka ingefärsknölarna har inte en chans att utvecklas i 15cm kruka en kruka på 7-10liter är mer lagom. Nu när det är varmt kan ingefäran stå utomhus.
wolkenkrabber
du skall inte beskära det skulle jag tro eftersom det inte är ett träd, det är en knölväxt, det är bara bladskaft (stammar) och blad du ser ovan jord, sättomden i en stlrre kruka och ställ den på golvet efteroms att rotklumpoen kommer vilja växa och skjuta upp nya stammar,när den är förstor kan du ju bara klippa av den oc hta upp den och sätta en ny, du kan säkert kapa stammar med och de kan forstätta växa på höjden, men det blir inga grenar i alla fall, annars om du kapar en stamm kanske gen skjuter en ny stället, itne helt hundra
rosita
Jag satte också en bit ingefära i en 20 - liters kruka i våras. Den har stått ute sedan frostfritt och det syntes ingenting i krukan förrän månadsskiftet juni - juli. Nu är den 10 cm ovan jord, men jag hoppas den växer mer under jord. Jag undrar bara; när kan man tänkas skörda? Ska man som med pepparrot gräva upp den till hösten, skörda vad som finns och sedan sätta en ny bit i jorden? unsure.gif[IMG]
Så här ser min ingefära ut:
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan skörda innan frosten slår till alt. tar man in krukan inomhus och skördar allteftersom man behöver knölar, de håller hela vintern i krukan. Man måste inte spara någon knöl det går så lätt att få tag på färsk ingefära i matvarubutken så man kan köpa en ny knöl som sätts på våren inomhus (placera krukan varmt det behövs värme för att knölen ska rota sig). När det blivit riktigt varmt ute planterar man ut ingefäran i större krukor.
Fenja
CITAT (Lottiz @ 15-07-2005, 19:49)
Jag satte ingefära tidigt i våras, och den stormtrivs. Två "träd" har vuxit fram, varav det större nu nuddar taket. Vad jag klurar på är dock att det bara är en stjälk med blad ca var 5:te cm och det växer ca 7-8 cm i veckan utan att vara alls tanig!

Skall man toppa den, och skulle den förgrena sig då? Kommer den fortsätta såhär hela tiden? Jag har inte ens gett den näring, jag törs inte så galet mycket som den växer redan nu. Vad ska jag göra med trädet, det kommer snart att behöva böja sig efter taket? Har inte hittat någon bild på en fullvuxen ingefära, så jag har ingen aning vad som är meningen... Växer de alltid så här fort?

Den står i vanlig blomjord, 15cm kruka, vid element och soligaste fönstret.

Har du möjlighet att visa ett foto? Det skulle vara kul att se vad det är du odlar! Det enda jag kan komma på som växer så fort är jordärtskocka...
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon