Victoria
Hej,

Jag har sett en blomma i en rabatt när jag var ute och promenixade. Skulle gärna vilja ha likadana i min trädgård, men det är ju svårt när man inte vet vad det är biggrin.gif Förklarar så gott jag kan smile.gif Den är väl ca 50 cm hög och blad och stam är silvervita som på tex malört och är lite ludna och sammetsaktiga. Bladen är precis vid marken och sedan skjuter det upp en stam på ca 50 cm som ev förrenar sig lite. I toppen sitter en väldigt enkel och väldigt vacker liten (kanske 3 cm i diamter) cerisrosa blomma i toppen. Den verkar nyligen ha blommat i den rabatten jag såg den i. Bor i zon 4-5, detta var i sydvästläge och det var lite knoppar kvar på endel blomor.

Vet någon vad detta är?
zaaritha
Purpurvädd??
Victoria
Vet ej? smile.gif Kan inte hitta någon bild på purpurvädd på nätet. Finns andra "väddar". Men de liknar den inte alls. Dessa "väddar" är som bollar. Detta är en väldigt enkel klassisk blomma med kanske 5-6 kronblad (heter de va?)
Fenja
Purpurklätt tror jag att det är! Bilder. Jag har den, så du kan få fröer i höst om du påminner mig!
Mvh
Fenja
Victoria
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA! biggrin.gif DEN var det! Kan inte hitta nån info om den! sad.gif Hur vill den växa? När blommar den etc etc. smile.gif

TACK!
Fenja
CITAT (Victoria @ 16-07-2005, 01:12)
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA! biggrin.gif DEN var det! Kan inte hitta nån info om den! sad.gif Hur vill den växa? När blommar den etc etc. smile.gif

TACK!

Här kan du läsa lite. Mina blommar nu. Den är lätt att ha att göra med!
Mvh
Fenja
Victoria
Hej,

Det står inte så mycket om när den blommar. : / Jag vet ju att den blommar nu, men hur länge? "Trogen tvååring som kommer varje år"? Är den tvåårig så komer den väl inte för många år i rad? Eller? Hur förökas den. Måste man så om den?
Fenja
Jag kan inte säga exakt hur länge den blommar tyvärr, men jag tycker att det är ganska länge. Den frösår sig här så att den kommer igen varje år.
Mvh
Fenja
heiamaria
Hejsan
Min purpurklätt är en trogen tvååring, man ska bara se till att låta den fröa av sig, och sen inte rensa bort 1:a årsplantorna.
Jag upplever den som en överlevare, för 2 år sen, vid sensommarstädningen skar jag av några utblommade stänglar, dom blev
liggande i gruset över vintern (sån är jag!) följande sommar fanns det massor av bladrosetter i sagda grus, och när jag säger grus så menar
jag egentligen makadam.
Jag tycker att purpurklätten är en underbar skrikig och helt bedårande bekantskap.
(Men det retar mig till max att man i vissa plantskolor säljer/exponerar den tillsammans med övriga perenner, den ska nog betraktas som en två-åring
rots allt.)

Mvh Heia biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon