johannareb
Jag vet att jag satte sqashfrna lite fr tidigt (typ 4 veckor sedan), men jag tnkte att det skulle g om jag planterade om groddarna i strre krukor med riktig plantjord och stllde dem lite svalare. Men nu hller de p att d, ett efter ett vissnar bladen! Tog jag dem fr tidigt eller lngtar de efter ett stort och mysigt trdgrdsland att grva rtterna i?
sa, mlardalen zon 2
Fr tidigt sdd squash brukar inte vara ltt att f att verleva inomhus. De lngtar nog ut i bttre klimat n vad man kan ge dem i ett bostadshus.

Squash ss ca 3-5v innan utplantering och squash kan ofta inte planteras ut frren jorden har ftt en temp p runt +12-15C, squash gillar inte fr lga temperaturer.

Satsa p en senare sdd istllet + direkts grna ngra frn ocks, i Linkping borde direktsdd fungera bra det med. Ofta tycker jag faktiskt att de direktsdda plantorna vxer ikapp de frkultiverade s jag har slutat frkultivera squash hr i zon 2.
johannareb
Ok, det var som jag misstnkte, d. Skert r det samma sak med alla andra grejor som jag brjade pyssla med i brjan av mars.. kunde liksom inte hlla fingrarna i styr! Tack fr svaret. Ska skippa frkultiveringen.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon