johannareb
Jag vet att jag satte sqashfröna lite för tidigt (typ 4 veckor sedan), men jag tänkte att det skulle gå om jag planterade om groddarna i större krukor med riktig plantjord och ställde dem lite svalare. Men nu håller de på att dö, ett efter ett vissnar bladen! Tog jag dem för tidigt eller längtar de efter ett stort och mysigt trädgårdsland att gräva rötterna i?
Åsa, mälardalen zon 2
För tidigt sådd squash brukar inte vara lätt att få att överleva inomhus. De längtar nog ut i bättre klimat än vad man kan ge dem i ett bostadshus.

Squash sås ca 3-5v innan utplantering och squash kan ofta inte planteras ut förren jorden har fått en temp på runt +12-15C, squash gillar inte för låga temperaturer.

Satsa på en senare sådd istället + direktså gärna några frön också, i Linköping borde direktsådd fungera bra det med. Ofta tycker jag faktiskt att de direktsådda plantorna växer ikapp de förkultiverade så jag har slutat förkultivera squash här i zon 2.
johannareb
Ok, det var som jag misstänkte, då. Säkert är det samma sak med alla andra grejor som jag började pyssla med i början av mars.. kunde liksom inte hålla fingrarna i styr! Tack för svaret. Ska skippa förkultiveringen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon