nilla
Jag har fått mer stark chili än jag hinner äta upp färsk. Hur gör ni för att lagra?
Funderar på om man kan finhacka och förvara i olja. Nån som testat det och vet hur länge det kan hålla i kylskåp?

Det lär nog gå åt i vinter, har blivit chiliberoende smile.gif

nilla
evelina
Jag tar nål och tråd och trär igenom och hänger dom på tork, sedan kan man bara bryta av en bit och ha i maten eller göra chiliflakes av dom och förvara på burk.
Min erfarenhet av att lägga dom i olivolja är att dom blir dåliga efter ett tag.

Lycka till från en annan Chiliälskare!! rolleyes.gif
ifibi
Man kan frysa in dom också. Jag har gjort det några gånger och det fungerar jättebra.
Åsa, mälardalen zon 2
Här hittas lite tips
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...c43dedecc21623d
nilla
Tack för tipsen!

Frysa låter ju bra, kanske kan man finhacka och frysa i isbitskuber... lagom mängd för en gryta.
Ska testa lite olika och se vad som behåller "färsksmaken" bäst.
"Hungarian Hot Wax" är det jag har - och den är kanongod smile.gif

Gjorde gurkinläggning på slanggurka och chili förra sommaren - mycket gott, blev lite starkare än beräknat dock... chili är nyckfullt.

Tanken i den gamla tråden om att snusa chili tror jag nog att jag hoppar över laugh.gif - men honungsinlagd - mums!
Rossi
Dels hackar vi och fryser in, dels torkar vi chilin i en svamp- och frukttork som vi har.
gutta
Hungarian hot wax är en sort som funkar att lägga in som pfefferoni. Jag testar den för första gången i år och det verkar som om skörden blir bra. Lagen består av vinäger, vatten, salt och ett uns citronsyra. Jag har också i flera år odlat sorten De cayenne och torkat och därefter malt i en elektrisk kaffekvarn till pulver. Samma sort har jag kokat ihop med lite olja, lök, salt och vinäger till en pasta. Det har funkat bra som konserv. Däremot har jag hört att man ska undvika att spara pastor som inte värmebehandlats, eftersom det kan bildas farliga bakterier då. Jalapeno odlar jag också. Den skivar jag och lägger in i vinäger, salt och vatten.

Massor av sätt att spara skörden på alltså, men glöm inte att konsumera så mycket det bara går av den härliga färska varan!
pisanggoreng
Vi fryser in frukterna hela. Funkar toppen!
Meliss
CITAT (pisanggoreng @ 17-07-2005, 23:09)

hmmm... är du samma som finns på Buke? Känner igen ditt namn, det är ju ganska ovanligt.
noora
Jag torkade en hel del av chilin i ugnen förra året. Sätt ugnen på lägsta värmen (50 grader eller så) och sprid ut chilin på en plåt. Sätt en träsked eller nåt mellan ugnsluckan så att den blir lite på glänt. Stanna inte i köket, chiliångorna kan vara starka att inandas smile.gif

Om du har mycket habanero kan jag rekommendera receptet på het habanerosås som finns på Örtagårdens hemsida (klicka på "Recept"). Den är väldigt god, räcker länge och håller länge i kylen.
Joche
Jag brukar torka mina chillis ovanpå datormonitorn, är inte den igång tillräckligt länge så kanske TVn är det?
pisanggoreng
CITAT (Meliss @ 18-07-2005, 00:47)
CITAT (pisanggoreng @ 17-07-2005, 23:09)

hmmm... är du samma som finns på Buke? Känner igen ditt namn, det är ju ganska ovanligt.

Nej, det är inte jag. Jag vet itne ens vad Buke är. (Ska kolla upp det...)
Susanna
CITAT (gutta @ 17-07-2005, 22:14)
Hungarian hot wax är en sort som funkar att lägga in som pfefferoni. Jag testar den för första gången i år och det verkar som om skörden blir bra. Lagen består av vinäger, vatten, salt och ett uns citronsyra.

Skulle bli jätteglad om du kunde ge en mer exakt beskrivning. Hur stor mängd vatten, vinäger etc? Kokar du lagen? Jag tycker det här med inläggningar är svårt.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag ör som noora , torkar dom ign.

Eller lägger i dom ( men inte så starka,) i samma lag som jag lägger i gurkorna (kallrörd lag)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon