Victoria
Hej,

Jag skulle görna vilja klämma ner lite fler lökväxter (är galen i tulpaner) i min rabatt. det innebär at jag måste "lyfta" på tex kärleksört , akleja etc. Jag vet inte riktigt när lökarna börjar komma ut i handeln? Men om jag gör det så tidigt som möjligt, kommer perennerna hinna etablera om sig innan vintern? Eller hur bär jag mig åt?
Fenja
Kan du inte gräva ner lökarna runt om? Men det kan nog funka om du gör det tidigt på hösten också. Tänk på att till exempel aklejan har endjup pålrot...
Mvh
Fenja
Victoria
Hrmmmmm.... wink.gif Jag har så fullspäckat där jag vill ha lökarna så det går inte gräva runtom : / Men man kanske kan försöka gräva upp så stor jordkocka som möjligt med röttena, då tar de kanske inte så stor skada? vet du ungefär när lökarna dyker upp i handeln?
Fenja
Kolla i tidningarna, affärerna brukar annonsera när höstsortimentet kommer. Det är bra om du lyfter så mycket rötter som möjligt så blir plantan inte så påverkad av grävandet. Vattna massor så går det säkert bra.
Mvh
Fenja
bus
förra sommaren grävde jag upp och flyttade runt mina perenner(ca 20-30 st) MASSOR av gånger, sista gångerna i september och jag bor i västerbotten-alltså ganska nära till vintern då. Alla utom en astilbe klarade vintern.
kerstin z5-6
Du kan beställa dina lökar , tex via verberge -de har bra pris o leverear i början sept om du så vill -best du o förslagvis några vänner för 90 euro är det fraktfritt till dörr

verberge/eurobulb
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon