Full version: Spaljé
Millan Ö
Vi har tänkt bygga en spaljé för björnbären jag fått och just har planterat. Hur högt behöver det vara? Vilket material är lämpligast? De växer fort, märker jag, så vi måste sätta i gång snart. Tacksam för lite råd! smile.gif
gammelnalle
Höjden bestämmer du väl själv?? Det är du som skall odla... inte växterna som skall bestämma över dig-
biggrin.gif

Själv har jag "friväxande" björbär som får växa vilt samt "taggfria" (Tay-bär???) som jag låter växa mot en södervägg. Där har jag en enkel spalje med 3 ca 2m långa 30*30mm "störar" som spretar som en solfjäder. Med liggande lister rätt över ca 50cm isär...

Funkar för mig iallafall..

Lycka till!!

b
violina
En ganska vanlig höjd på en spalje är 180-200 cm. Högre behövs inte. Du ska kunna plocka bären lätt utan stege. Det går bra att klippa grenarna om de sticker iväg. Sedan ska alla grenar som det varit bär på klippas bort för att ge plats för nya friska skott.
Jag har gjort en spalje på vanliga ohyvlade läkte som jag oljat och laserat. Två vågräta (ca. 20 cm från ovan- och nedankant) som jag fäste lodräta läkte på med 10 cm mellanrum. Så tätt behövs inte om man inte vill. Man kan göra rutnät också. Det enklaste är en armeringsmatta som klipps till i lagom storlek. Behöver inte behandlas. Eller slå ner stolpar och fäst linor mellan.
Millan Ö
Tack så mycket för förslagen! Har nu inhandlat läkt som ska oljas och målas. rolleyes.gif Det är så skojigt med nya projekt i trädgården.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon