den lilla bladlusen
På min Kumquatplanta har det skjutit ut nya skott från stammen, nedanför förädlingsstället. Jag skar bort skotten men tog ett av dem som stickling, vill gärna veta vad det är för något. Det har taggar precis som en citron men bladen har tydliga vingar vilket inte citroen har.

Är det någgon som kan hjälpa mig?

Tack biggrin.gif
Christer i Falköping
Det kan vara pommerans, den är visst vanlig som underlag.
Christer.
Åsa, mälardalen zon 2
Poncirus trifoliata (citrontörne) är också ganska vanligt som grundstam till citrusväxter.

Bilder på citrontörne hittas här

(Om dina skott stämmer överrens med citrontörne kan det vara bra att veta att den kan odlas ute året runt ifall du bor i zon 1 -(2))
Christer i Falköping
Skotten på min var "tyvärr" pommerans. Jag hade gärna sett att det varit Citrontörne.
Christer.
den lilla bladlusen
Tack för hjälpen. Tror att det är pommerans i så fall, citrontörne ser ut att ha blad som skiljer sig från andra citrusar. Men mina blad är ju ganska små än så länge så jag får väl avakta och se.

Ska iaf föröka få den att ta sig och se vad det blir av det.

Tack än en gång!
Christer i Falköping
Sätt sticklingen i sandblandad torv och plastpåse över. Det kan ta någon månad eller två tills de rotat sig.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon