Full version: Porslinsblomma
hella2
Hur mycket vatten ska en porslinsblomma ha?
yenny
Ja lagom är väl kanske inte ett så kul svar... rolleyes.gif
Men jag tror det beror lite på vilken sort du har.
Emser
Känn på bladen om de känna sladdriga är det dax att vattna...typ igår! Men 1ggr i veckan nu under sommaren eller om bladen blir ljusa! Hoyans blad skall vara mörk gröna!
maimiti
Det beror mycket på vilken hoya det är, men nu när det är så varmt så är en gång i veckan förmodligen för lite. Vissa sorter har jag fått vattna tre, ibland fyra gånger i veckan. Ju större växten är destå mer dricker den. De flesta hoyor ogillar att bli torra så det är bra att försöka hålla jämn fuktighet. Låt dem alltså inte bli helt torra... Så ett par gånger i veckan behöver du förmodligen skvätta på dem.

Emser: alla hoyor har inte mörkgröna blad.
pejori
jag vattnar mina varje dag wub.gif wub.gif
dom står i söderfönster, så jag känner med fingrarna både uppifrån och i bottenhålen. wub.gif wub.gif
dom flesta behöver vatten varge dag nu på sommaren.
jag ger också svag näringsgödning varje gång, och dom blommar som sjutton smile.gif smile.gif
greendot
Olika hoyor behöver olika mycket vatten och olika förutsättningar för att må bra! Det finns hundratals hoyaarter, och att säga att dom ska ha mörkgröna blad stämmer ej eftersom det finns hoyor med både ljusa och mörka blad.

Många tunnbladiga hoyor vill ej torka ut särskilt mycket. De med kraftigare blad mår oftast bra av att torka ut något mellan vattningarna. Jag vattnar vissa av mina dagligen nu under sommaren, och vissa bara någon gång per vecka. Känn i jorden - är det fuktigt, vänta hellre, är det torrt - vattna! En vanlig och välmående carnosa klarar lätt att torka ut både en och två veckor, medans en lasiantha vill ha det ständigt fuktigt kring rötterna.
Rossi
CITAT (greendot @ 18-07-2005, 11:33)
En vanlig och välmående carnosa klarar lätt att torka ut både en och två veckor, medans en lasiantha vill ha det ständigt fuktigt kring rötterna.

Det tipset om lasianthan tackar jag för! Min lasiantha har sett så hängig ut och knopparna har trillat av. Den står lite skymd i ett söderfönster. Nu förstår jag att den förmodligen har fått för lite vatten. Ska genast ge den lite fler slurkar! Tack! smile.gif
svalan90
Ärligttalat så har jag aldrig hört att värken plast eller porslinsblommor behöver vatten, vattna du bara blommor av organiskt material. tongue.gif tongue.gif
hella2
Jag har nog världens vanligaste porslinsblomma smile.gif En sån som får vita blommor med rosa i mitten! men fina är dom,och lättblommade verkar det som. Tack för era svar
Emser
Oki, eftersom det verkar som att jag missköter mina hoyor så undrar jag nu...

Hur får man dem att blomma? Jag har en H. carnossa som jag tog som skott för 5 år sedan och den har tagit sig över förväntan men den vill inte blomma.... mad.gif Hur ska jag göra för att komma på god fot med den?
greendot
CITAT (Emser @ 19-07-2005, 17:02)
Oki, eftersom det verkar som att jag missköter mina hoyor så undrar jag nu...

Hur får man dem att blomma? Jag har en H. carnossa som jag tog som skott för 5 år sedan och den har tagit sig över förväntan men den vill inte blomma.... mad.gif Hur ska jag göra för att komma på god fot med den?

En hoya carnosa vill i regel ha ganska mycket sol. Dessutom kan det hjälpa att ge extra näring. Min mamma har en H. carnosa som trilskats och inte blommat, men så slängde hon ner en näringspinne, och den har blommat hejdlöst efter det. Så testa med näring och kanske ett ljusare fönster, det borde hjälpa!

Dock har det länge ansetts att hoyor blommar mindre och ger mer gröntillväxt om man ger normala eller högre doser av näring. Det finns en artikelserie i de senaste numren av hoyatelegrafen (Svenska hoyasällskapets tidning) som handlar om just detta, och där anser en expert att detta är en myt. Själv tycker jag att mina hoyor verkar blomma mer och bättre när dom får regelbundet med näring, så jag tror att det är det rätta!

Sedan tror jag inte att du behöver vara orolig att du missköter dina hoyor just för att blomningen uteblir... jag har själv sett ganska misskötta exemplar av H. carnosa, med riktigt dåligt med blad (få, brända och eller gulnade), men hejdlöst mycket blommor år efter år. Varför det blir så vet jag ej, men har du en annars grön och fin carnosa så är det säkert bara så att den trilskas lite och behöver lite förändringar i tillvaron för att börja blomma!
Carex
Jag har hört att de gillar trånga krukor och lite vatten (såklart anpassat till rådande väder, bladen ska ju se friska ut) då blommar de som bäst. Och har den fått knoppar så ska man inte gripas av välvillighet och ge mer vatten för då fäller den knopparna, det är iaf vad jag hört.
Själv har jag en i mitt östfönster som jag nästan aldrig vattnar, den blommar nästan hela tiden ändå.
maimiti
CITAT (greendot @ 18-07-2005, 11:33)
En vanlig och välmående carnosa klarar lätt att torka ut både en och två veckor...

Det beror väl mycket på årstid. På sommaren när det är stekhett, eller på vintern när elementen går för fullt och det är kruttorrt i luften i de flesta hem, så är det nog inte så lyckat att låta carnosan torka i två veckor wink.gif
maimiti
CITAT (Carex @ 21-07-2005, 00:39)
Jag har hört att de gillar trånga krukor och lite vatten (såklart anpassat till rådande väder, bladen ska ju se friska ut) då blommar de som bäst. Och har den fått knoppar så ska man inte gripas av välvillighet och ge mer vatten för då fäller den knopparna, det är iaf vad jag hört...

Det där är tyvärr en myt. Trånga krukor, ok, men det finns klart fler hoyor som vill ha jämn fuktighet än tvärtom, och de flesta hoyor vill ha mer vatten under knopp- och blomningstid. Det kräver ju en hel del energi av växten att blomma. Det är inte helt ovanligt att hoyorna fäller knopparna om den får torka ut för mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon