CITAT (Emser @ 19-07-2005, 17:02)
Oki, eftersom det verkar som att jag missköter mina hoyor så undrar jag nu...
Hur får man dem att blomma? Jag har en H. carnossa som jag tog som skott för 5 år sedan och den har tagit sig över förväntan men den vill inte blomma....

Hur ska jag göra för att komma på god fot med den?
En hoya carnosa vill i regel ha ganska mycket sol. Dessutom kan det hjälpa att ge extra näring. Min mamma har en H. carnosa som trilskats och inte blommat, men så slängde hon ner en näringspinne, och den har blommat hejdlöst efter det. Så testa med näring och kanske ett ljusare fönster, det borde hjälpa!
Dock har det länge ansetts att hoyor blommar mindre och ger mer gröntillväxt om man ger normala eller högre doser av näring. Det finns en artikelserie i de senaste numren av hoyatelegrafen (Svenska hoyasällskapets tidning) som handlar om just detta, och där anser en expert att detta är en myt. Själv tycker jag att mina hoyor verkar blomma mer och bättre när dom får regelbundet med näring, så jag tror att det är det rätta!
Sedan tror jag inte att du behöver vara orolig att du missköter dina hoyor just för att blomningen uteblir... jag har själv sett ganska misskötta exemplar av H. carnosa, med riktigt dåligt med blad (få, brända och eller gulnade), men hejdlöst mycket blommor år efter år. Varför det blir så vet jag ej, men har du en annars grön och fin carnosa så är det säkert bara så att den trilskas lite och behöver lite förändringar i tillvaron för att börja blomma!