Full version: ek i kruka
bj_orn
Hej

Jag planterade en liten ek på 6-7 cm i kruka som är runt 70cm hög och 20cm bred förra sommaren och den dog inte på hela sommaren och sen kom vintern och nu fanns det ingen ek i sommaren när alla de stora slog ut. Så idag har jag varit och grävt upp en ny liten ek och planterat den i ny kruka. Har ni några tips om hur man ska göra för att den ska leva till nästa sommar, ska man ställa in den i ett förråd som blit kallt men kanske inte lika kallt som ute i krukan och ta fram den i sen mars? Några ideer? Tallen och björken jag har i krukor klarar sig bra att stå ute hela året.....
Lady Hamilton
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig,unsure.gif Bara berätta hur det gick för mig. Jag köpte en "krukodlad" ek i fjol, den mådde bra hela sommaren och ända fram till December, sedan liksom tynade den bort. Och jag hade den i en kruka som var 20cm hög o 15cm bred. Och tempen låg mellan +10-15 grader. ( isolerat uterum)
Jag vet inte om jag vattnade ihjäl den eller om den torkade. Bladen torkade in o föll av o sedan dog den sad.gif
wolkenkrabber
varför vill du ha eken i en kruka om du har ekar på tomten? annars är är lövfälladne träd i kruka bra på så sätt att de inte behöver bågot ljud bor du i lägeneht kan du stälal den krukan med eken i källaren och vattne ytterst lite på vintern det skall nätt och jämnt vara fuktigt, om du har balkong kan du ha eken ute på din balkong, för att skydda rotsystemet kan du rulla in en matta runt krukan aftersom at det blir kallare ovan jord och rötterna kan förfrysa,
Christer i Falköping
Ek gillar inte att stå i kruka. De har en tendens till att dö då.
Christer.
Dzad
CITAT
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, Bara berätta hur det gick för mig. Jag köpte en "krukodlad" ek i fjol, den mådde bra hela sommaren och ända fram till December, sedan liksom tynade den bort. Och jag hade den i en kruka som var 20cm hög o 15cm bred. Och tempen låg mellan +10-15 grader. ( isolerat uterum)
Jag vet inte om jag vattnade ihjäl den eller om den torkade. Bladen torkade in o föll av o sedan dog den  

Hade du den i det rummet på vintern också?
10-15 grader måste ju vara alldeles för varmt för en ek på vintern.
Lady Hamilton
Ja Dzad, jag hade den i ute rummet unsure.gif
Och är det som du säger var det nog det som var orsaken till att den dog.
Men var annars ska man vinterförvara en "kruk-odlad ek" som man köper i en "vanlig" butik (=inget krav att personalen har några sådana kunskaper)
Jag tror nog att det var flera som hade sin ek i vanlig rumstemperatur.
Jag hade den iallafall något svalare. Men nu vet jag att jag iallafall inte ska "ge mig på dylikt projekt"
Men du ska ha ett stort tack iallafall smile.gif
bj_orn
Men varför inte ha den i en kruka? De kan ju växa ute på tex öar på knappt ingen jord alls och där anpassar den sig ju bra med tillväxt och allt sådant. Jo det kan jag tänka mig att den inte gillade 10-15 grader hela vintern. Ska kanske tillägga att den är 6-7cm i dagsläget för att den inte ska få en chock av lite jord etc var min tanke om det. Men det måste ju finnas andra som kan det betydligt bättre än jag smile.gif
Dzad
Ja... jag utgick från att det var en vanlig skogsek, en sån som växer vilt i Sverige. Och sådana står ju i minusgrader på vintern, inte plus 15.
Små plantor klarar inte lika mycket köld som stora, så om du är rädd om den kan du väl förvara den i t.ex. källaren om temperaturen där något högre än utomhus. Jorden ska väl dock gärna hållas lite fuktig.
Carex
Jag har en liten ek som är några år gammal, så länge jag kan minnas har den stått utomhus året runt i kruka, de första åren stog den intill husväggen med lite granris över sig, därefter har den bara fått stå ute på plätten som jag kallar trädgård i ur och skur. Jag bor i Göteborg som är zon två om jag inte minns fel?
Skulle råda dig att ta en promenad när det blivit säsong för mogna ekollon och ta en kassa, ställa den ljust och svalt (frostfritt) och glömma bort den så har du massor av groddade ekollon som kan få stå kvar på samma plats fast i krukor. Sedan kan du prova att behandla dem som jag gjorde med mina.
Värt ett försök.
Låt dig inte nedslås av trilskna ekar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon