Har köpt Impectas sticklingshjälp. Undrar nu om det bara är att knipsa av en stickling, doppa i sticklingshjälpspulvret och ner i jord. Eller är det mer avancerat än jag begripit. Tacksam för svar.
Eva St
Louise i Göteborg
06-04-2003, 14:29
Hej hopp
Det är faktiskt ännu enklare. De flesta "vanliga" växter kan man ta sticklingar av utan pulver.
Det är bara att knippsa av och sticka ner. Man bör knipsa strax under ett bladfäste, klippa av de bladen och sticka. Lätt genomsläpplig jord hjälper till. Sätt sticklingarna utefter kanten på krukan, det är varmare där.
Sen' finns de svårare sorter, det är där ditt pulver kan hjälpa till.
e_sedell
06-04-2003, 14:48
Pulvret skrapa ju av sticklingen om man sticker ner den i jorden bara så där. Därför så brukar jag antingen göra ett större hål först och sedan trycka till. Annars kan man lägga krukan ner och fylla halva krukan mad jord, därefter lägger man dit sticklingen och mera jord. Hoppas du fattade för jag är ingen mästare i att beskriva....
Hoppas på att lyckas med stickling från Lager som jag försökt i åratal utan att klara. Har en som jag tagit sticklingar av i tid och otid för att försöka driva upp en stamlager av men det har inte varit någon dans på rosor ska ni veta. Så nu tänkte jag att det skulle funka med detta undermedel.
Förstår precis hur du menar Erik. Tack för hjälpen
Eva St
e_sedell
06-04-2003, 17:36
Lycka till!
Louise i Göteborg
07-04-2003, 16:00
Lager behöver all hjälp den kan få. Har försökt många gånger

, hoppas det vill sig med pulvret nu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.