I storrabatten står en gigantisk cerisefärgad pion som tar överhanden. Jag vill flytta den och sätta dit en annan som bättre synkar med färgerna. Går det?
Har ni några justa pionbilder, på vita eller (ljusare) rosa pioner? Doftpioner är lite svåra, tycker de luktar lite som kött...
Kolla in pioner i mitt album om du vill.
Det kan vara vanskligt att flytta pioner. De kan blomstrejka i flera år. Försök få med en så stor jordklump som möjligt och plantera på samma djup som tidigare så har du gjort vad du har kunnat och får hoppas att du inte blir utan blommor några år framöver.
Jag har precis samma problem, en jättevräkig skrikrosa pion som är mycket vacker under knopptiden men som blir närmast vulgär när den slagit ut, och alla andra mer anspråkslösa växter försvinner i rabatten. Jag har tänkt flytta den och det får bära eller brista!
Jyppan
Startade den här tråden
piontråd för ett tag sen när vi såg att en flyttad och torterad pion såg alldeles utmärkt frisk ut
Är i alla fall ett par erfarenheter om att flytta pioner.
Det är en luktpion förresten. Det visste vi inte då.
ingrid fuxwall
17-07-2005, 19:39
I alla trädgårds råd läser man att pioner ska inte flyttas men själv har jag gjort det flera gånger och visst har blomningen uteblivit något, några år men de har alltid överlevt.
När jag flyttade en pion i våras fick jag fyra nya plantor och en av dem blommade redan i år, dock endast en blomma men i alla fall.
CITAT (ingrid fuxwall @ 17-07-2005, 20:39)
I alla trädgårds råd läser man att pioner ska inte flyttas men själv har jag gjort det flera gånger och visst har blomningen uteblivit något, några år men de har alltid överlevt.
Fast det är nog så i trädgårdsråden som du refererar till att man avråder från att flytta pionen just för att blomningen kan utebli några år - inte för att man riskerar att ta kål på plantan.
AnnammA
20-07-2005, 10:53
Och det är väl så också att man ska vänta med flytten till hösten???!!!
Hälsn
AnnA
CITAT (AnnammA @ 20-07-2005, 11:53)
Och det är väl så också att man ska vänta med flytten till hösten???!!!
Hälsn
AnnA
Hösten är bästa tiden att flytta pionen - om man ska tro råden i tidigare trådar, vilket jag gör
Bra, då ryker den! Jag har äntligen (efter 2,5 år) rensat upp allt i min hybrisrabatt, så nu ska där bara få finnas vackra ting. Inte chockrosa ting...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.