snofsan

Växten har en krans av blad vid marken och blomstjälkarna kommer upp från mitten. Lite rangliga ca 30 cm höga, men står utan stöd.

Någon som vet vad den heter? Kanske en vild blomma eller en muterad? ohmy.gif biggrin.gif

Färgen ser exakt ut så i verkligheten. Jag tycker den är mycket snygg. biggrin.gif
Fenja
Fibbla av något slag gissar jag....
Mvh
Fenja
Ina
Vågar nog nästan sätta en peng på att det är en rödfibbla. smile.gif
Ophelia
Kan sätta mina båda händer att det är en rödfibbla "Hieracium aurantiacm". Finns lite här och där. Trivs väl bäst på öppen gräsmark, vägkanter och gräsmattor. smile.gif
Boxer
Ja visst är den läcker. wub.gif
Min bror har hela sin trädgård full av den blomman, så jag grävde upp en del och flyttade hem till mig. Den har en färg som jag blir glad av. smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Helt klart ska du vara glad över att du gillar din blomma rolleyes.gif men jag vill bara varna dig lite....den sprider sig fruktansvärt mycket. Men vad som är ogräs och inte, kan man bara avgöra själv, för mig är den ett ogräs wub.gif / Helen
snofsan
Tack för alla svar.

Visst är det en Rödfibbla, Pilosella aurantiaca. Kollade på nätet och upptäckte att den är sällsynt (!) men förekommer mera i norr än här i söder.

Här kan den alltså inte bli något ogräs.laugh.gif
Tesa
Hu...säger jag...en liiiiten liiiten planta blev en jätterugge på en säsong och höll på att ta över en hel rabatt året därpå...jag har grävt och fläkt och rensat ...men den tittar upp ÖVERALLT....
Men den får växa i ett vildare hörn ändå...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon