adrian
Nu är nästa expedition bokad, vi åker tillbaka till Borneo om några månader och skall nu resa runt i södra delen och studera växterna... smile.gif

Jag ska även träffa en person som "doktorerat" i Nepenthes (har dom sjukhus för dessa växter också...??) biggrin.gif tongue.gif

Mitt köttätande träsk har satt fart ordentligt nu, det är nu ca:9 olika sorters växter som lever däri.
renate
Det låter spännande Adrian.Hoppas det blir en lyckat expedition i Borneos regnskogar.
Christer i Falköping
Låter hur spännande som helst! Jag har en liten fråga till dig ! Häromsistens slog jag ihjäl en broms, som jag sedan lade i en Venusflugfälla. Nervryckningarna i flugan gjorde så att den slog ihop. Men nu ser det ut som om hela bladet ruttnar ihop. Det har blivit alldeles svart. Hur stora flugor tar den egentligen? För jag antar att det var en alldeles för stor mumsbit som jag gav den, eller?
Christer.
adrian
Dels så kan det ju vara så, men varje blad har sitt eget liv och livslängd.

Ett blad kan stänga ca 6ggr, eller max 3 måltider innan det dör, så det kan vara dags för detta blad att vandra vidare hel enkelt.

Men en del av näringen i insektens kropp kan ha tagits upp av bladet och dess död var då inte förgäves.

När folk frågar mig om "matningen" så svarar jag helst:

Gör det INTE för de flesta matar ihjäl fällorna.. unsure.gif

Låt den vara utomhus under sommaren så mycket som det går, i mitt träskt är alla växterna jättefina och det är rena DUNDERKUREN för trötta växter.
Annlo
CITAT (adrian @ 17-07-2005, 09:28)
Nu är nästa expedition bokad, vi åker tillbaka till Borneo om några månader och skall nu resa runt i södra delen och studera växterna... smile.gif

Du behöver inte nån assistent, eller så? Jag kan, hmm... få se nu..., laga mat, tvätta, bära packning, plus mycket mer... biggrin.gif

- Va'sa'? Jasså inte det! Ta då foton för all del så vi får nåt roligt vi också!! laugh.gif
pisanggoreng
Det blir nog en trevlig resa.

Tänkte bara påminna om att Indonesien för ett drygt år sedan införde visumtvång för svenskar (som fås/köps på indonesiska ambassaden i Stockholm).

Jag var på södra Borneo 1997 vilket var mycket bra.

Om några månader kan regnperioden har börjat, för övrigt...
adrian
Vi var där förra året exakt samma tid som i år, och det är helt toppen denna årstid.. smile.gif

Vi reser dit under deras "jullov" för de som vi bor hos är lediga och kan resa runt tilsammans med oss då.

Jag tog strax över 2000 bilder förra gången och nu ska jag ta dubbelt så många (mera batterier och mera minnen till kamerorna).

Och jag borde nog träna lite inför strapatserna, det är vaaarmt och jobbigt i terrängen, upp och ned hela tiden... wacko.gif tongue.gif
pisanggoreng
CITAT (adrian @ 18-07-2005, 18:32)
Vi reser dit under deras "jullov" för de som vi bor hos är lediga och kan resa runt tilsammans med oss då.

Ni åker under ramadan, alltså..?
Ophelia
Vad häftigt!! smile.gif
Hoppas ni får en bra resa och att ni får se många intressanta växter. Är det läge för en bok sedan? biggrin.gif
Christer i Falköping
CITAT (adrian @ 17-07-2005, 22:32)

Låt den vara utomhus under sommaren så mycket som det går, i mitt träskt är alla växterna jättefina och det är rena DUNDERKUREN för trötta växter.

Jag har mina till biologisk krigsföring mot diverse ohyra i mina växthus laugh.gif De och några sydafrikanska sileshår. Helt fantastiskt vilket bra jobb de gör! Fast nu har jag börjat fundera på fler olika köttätare, men de är lite svåra att få tag i, Min vanliga grossist brukar inte ta in köttätare i vanliga fall.
Christer.
mulle
Hej Adrian!
Vill bara hälsa att de brutala växter jag köpte av dig på Älvsjömässan frodas och är fantastiska! Fina blommor!
Jag har kantat sumpmarksrabatten med Ligularia med blad i samma purpurröda nyans som de brutala!
De har dessutom fått sällskap av en tranbärsplanta. Nu gäller det bara att hoppas på att de klarar vintern!
Och sen kan jag berätta att ett av de stora dragplåstren på Chelsea Flower Show i maj var - just det - Brutal Exotic Flowers!
Ha det bra i Borneo!
Mulle
adrian
CITAT (Annlo @ 17-07-2005, 23:08)
CITAT (adrian @ 17-07-2005, 09:28)

Du behöver inte nån assistent, eller så? Jag kan, hmm... få se nu..., laga mat, tvätta, bära packning, plus mycket mer... biggrin.gif

- Va'sa'? Jasså inte det! Ta då foton för all del så vi får nåt roligt vi också!! laugh.gif

Hmm... wacko.gif
Jag tror inte jag får ta med några snygga blondiner som assistenter..
(Även om det kunde behövas... rolleyes.gif biggrin.gif laugh.gif tongue.gif )
adrian
CITAT (pisanggoreng @ 18-07-2005, 18:54)
CITAT (adrian @ 18-07-2005, 18:32)

Ni åker under ramadan, alltså..?

Japp under rammadanen så att säga, en lustig sed... smile.gif
adrian
CITAT (Christer i Falköping @ 18-07-2005, 19:21)
CITAT (adrian @ 17-07-2005, 22:32)

Jag har mina till biologisk krigsföring mot diverse ohyra i mina växthus laugh.gif De och några sydafrikanska sileshår. Helt fantastiskt vilket bra jobb de gör! Fast nu har jag börjat fundera på fler olika köttätare, men de är lite svåra att få tag i, Min vanliga grossist brukar inte ta in köttätare i vanliga fall.
Christer.

Jag får tag i det mesta i växtväg, och snart får jag in ett sileshår som kan bli upp till nästan 1 meter i diameter.

Det är bara du hör av dig om du söker nåt speciellt.
Christer i Falköping
Bra att veta!
Christer.
adrian
Jag får snart hem Amorfofallus.

Det är den som ODLA skrev om i ett reportage på deras startsida:

JÄTTEKNÖLKALLA

Den blir hyfsat stor..tongue.gif

Upp till 2.5 meter...(bara) tongue.gif
Pesco
Hej du,
Vart på Borneo ska du?
adrian
Vi ska först till Sabah sen reser vi runt på ön med några som bor där, vi kommer att vara en del i Sarawak denna gång men vi tar oss dit växterna finns så att säga... smile.gif
pisanggoreng
Jag trodde du menade den indonesiska delen när du skrev "södra delen", därav min (helt onödiga) visuminfo tidigare... blink.gif
adrian
CITAT (pisanggoreng @ 23-07-2005, 19:38)
Jag trodde du menade den indonesiska delen när du skrev "södra delen", därav min (helt onödiga) visuminfo tidigare... blink.gif

Njae onödigt är det ju inte med information... smile.gif

Det är ju alltid bra att få veta lite nya saker om resor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon