stina
Jag har just beslutat mig för att utöka min rosenslänt med säkert 20 m2. Här ska planteras rosor minsann. Först måste jag bara ta bort befintlig grässvål och jord mellan stenbumlingarna. Måste slå ett slag för mina marktäckande rosor Pink the Fairy, Fairy Dance, White Cover och Tommelise. Helt underbara marktäckare som blommar som galningar hela sommaren. Doftar tyvärr inte, men jag har större doftande buskrosor också som får stå för näsans njutning... Tyvärr har jag inte möjlighet att ta kort på planteringen just nu, men så fort jag kan ska jag göra det så att ni får se. Min Louise Odier är otroligt vacker och doften känns vida kring. Rosa Helena som jag planerade förra året och som klättrar upp i en liten björk blommar som tusan. Henry Martin var också en lyckträff och Rosenholm Countryard Rambler som klättrar uppför en armeringsmatta är sagolik.

Så, nu har jag visst skrytit en massa. wub.gif

Men jag är så glad smile.gif

/Stina
pia74
Då jag är novis huh.gif då det gäller rosnamn har jag inte en aning om vad du pratar om wink.gif Men det låter otroligt vackert biggrin.gif
renate
Det ska blir spännande att får se bilder från dina Rosor,jag har många gammaldags buskrosor som blommar och doftar nu.Trots att The Fairy inte hör till mina favoriter sö gör de sig säkert fint i din rosslänt. tongue.gif
Hälsninga från en rostok.
kerstin z5-6
MMM nu börjar det ta sej -20 kvadratmeter -det kommer att bli ursnyggt !
Bilder Stina bilder ! laugh.gif biggrin.gif
stina
Det kommer - jag lovar!!!

Jag är så himla glad åt mina rosor. Det är 3:e året jag har rosor har alltid trott att dom är svåra - men det verkar dom ju inte alls vara!!!! Har 20 mariktäckare, 3 klätterrosor och ca 15 olika buskrosor just nu. Alla växer duktigt och mår bra förutom min Balsgårdsros Balder som fått rosrost. Har sprutat med svampmedel och den verkar må lite bättre nu. Nu ska det alltså bli ytterligare ca 20 m2 - får se hur många jag får in där..... Eftersom jag ska ha en del marktäckare längst fram blir det nog många!!!! Någon som har tips på någon fin marktäckare förresten. Röd, rosa eller vit vill jag ha.

/Stina
kerstin z5-6
jag är lite putt över balsgårdarna ... Irma tvärdog -balder rostade och Anna är ny -så henne kan jag inget yttra om
En som gärna slingrar på marken -fast den kan klättra är >JOHN DAVIS
annars denna -men vem är det -marktäcker o söt -men vad den heter vet jag inte ..

Kajsa
Håller med dig Stina, gillar också dom du valt, kul göra en stor rosrabatt. Har själv jobbat med en stor rosrabatt sista åren med ca 40 rosor. En liten fin vit ros som jag har satt 10 st av är Katarina Zeimet ca 60-70 cm och det är en zon 5 ros, jättenöjd med den i sommar, bild kommer sedan.
Annars alla coverrosor, Amber cover bärnsrensgul och denna Candy cover

eller Swany som blir bred och lägger sig på marken, den har jag flera av.

Balsgårdsrosorna har jag bara gott att säga om, absoluta favoriter, friska och fryser inte ner hos mig. Irma är något alldeles extra.
stina
Oh vad fina rosor ni har!!! Det roligaste är nästan planeringen.... Surfa, bläddra i tidningar och böcker....

smile.gif

/Stina
Fialotta
Vad avis jag blir...vill oxå ha läckra rosor...men jag är osams
med rådjuren och dom ger sig inte i vår tvist smile.gif tongue.gif
stina
Det är konstigt för vi har också rådjur, men mina buskrosor ger dom sig inte på!!!??? Försöker iofs välja taggiga rosor, men har hört av andra att det inte ska hjälpa. Men vi får väl se - dom kanske hittar min rosenrabatt såsmåningom. mad.gif

/Stina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon