Hej på er!
som nybliven husägare långt ifrån levande vatten vill jag gäna ha in lite "porl" i min trädgård. Såg på Extreme home makover att man kan ha små fontäner i urna. Det var verkligen vackert och precis lagom för min trädgåd. Mn hur gör jag för att förverkliga min dröm? Jag har letat på nätet men inte hittat något liknande, Är det någon som sett något liknande eller har en ide om hur jag själv gör i ordning en sån här sak får ni gärna komma med tips.
Leja
dammkillen
17-07-2005, 19:38
Ska vattnet gå innanför urnkanten?
i så fall är det bara att skaffa en urna, om urnan är 50 i diameter och 50 cm djup, då gissar jag att man kan ha en fontänpump som pumpar ca 300 liter i timmen.
Då lägger man några murstenar t.ex. på varandra så att pumpen höjs upp till önskad höjd.
Sedan fyller man i vatten så att pumpen täcks och kopplar in nätsladden från pumpen till elnätet.
Man ställer in munstycket på fontänen så att vattnet håller sig inom urnan.
Ja, det är några förslag. Hälsningar dammkillen =)
kerstin z5-6
17-07-2005, 19:55
Visst kan du ! Inte riktigt samma som du tänkt men här är en bild från min inomhusdamm .. samma princip- en liten pump -två kärl -en slang emellan o hål i en av krukorna .. variationerna är oändliga
Terrakotta går att borra i med elektrisk borr om man köper till en spec borr:)
Det låter ju som om det skulle vara busenkelt. Kan man låta sladden hänga över kanten eller borrar man hål i urnan?
kerstin z5-6
21-07-2005, 19:04
Borra hål ! Köper du en med färdigt hål -men det är för stort kan det tätas med silikon -lycka till
Tackar tackar, i morrn åker jag till Gävle för att ragga en kruka i lagom storlek...