netaave
Så här när getingtiderna börjar är det ju många som använder lightsaft/läsk för att slippa dom.

Hittade det här i dagens Expressen.

Vanlig light-läsk kan orsaka dödliga blodsjukdomar.
Barn är särskilt utsatta, visar ny forskning.
- Det är möjligt att sådana substanser som aspartam kan ha den effekten, säger svenske leukemiexperten Christer Paul.

http://www.expressen.se/index.jsp?a=405589

Läskigt med tanke på att många livsmedel innehåller aspartam utan att det står "light" på dom tycker jag, vi skippade alla livsmedel med aspartam för flera år sedan. Då för att vi fick höra att antalet hjärntumörer hos barn ökat markant i och med lightcolans inträde, lusläser numera innehållsförteckningen.
andersen
Ja asparatam är ett gift och om det inte vore så att cocacola var först med att införa det i sin lightläsk så är jag övertygad om att det skulle vara förbjudet i dag, för vilket livsmedelsverk/land kan stå imot USA? inget om det landet vill sälja några varor, så illa är det.
Jill-Ulrika
Nu ska man ju också ta expressens hot om dödliga sjukdommar med en stor näve salt. Har du kollat med socialstyrelsen allmänna rekommendationer eller med folkhälsoinstitutet? Kvällstidningar som expressen och aftonbladet lever delvis på att ingjuta rädla i människor, att gå ut med chockerande varningar är ett sätt att få oss köpa tidningen. (ett sätt att tygla rädslan?)

Jag kan rekommendera den grävande journalisten och författaren Günter Wallraff som skrivit om den tyska kvällstidningsbranchen bl.a. Här är boktips: "Reporter hos Springer" och "Journalistik som människojakt"
HippieSpellan
men det här med aspartam har man vetat i alla tider, och att barn verkligen inte ska dricka lightdrycker, men jag undrar... vad har det med getingar att göra?
wolkenkrabber
CITAT (HippieSpellan @ 17-07-2005, 15:58)
men det här med aspartam har man vetat i alla tider, och att barn verkligen inte ska dricka lightdrycker, men jag undrar... vad har det med getingar att göra?

getinga dras till söta sakjer misstänker att getingar inte gillar aspartam`?
Lady Hamilton
CITAT (andersen @ 17-07-2005, 13:22)
Ja asparatam är ett gift och om det inte vore så att cocacola var först med att införa det i sin lightläsk så är jag övertygad om att det skulle vara förbjudet i dag............

Jag minns på slutet av -70 början på -80 talet att man använde aspartam i tuggummi, de fanns i askar som hade en stor bild på en björk. Och sedan stod det att det var björk socker. unsure.gif Eller minns jag helt galet?
Inga från Närke
Hur ska det gå med alla diabetiker då?
De som nu använder detta kommer ju att bli väldigt oroade av detta igen. Var för något år sedan uppe denna frågan om farligt eller inte, blev väldiga rabalder.
andersen
CITAT (Hamilton @ 17-07-2005, 16:13)
CITAT (andersen @ 17-07-2005, 13:22)
Ja asparatam är ett gift och om det inte vore så att cocacola var först med att införa det i sin lightläsk så är jag övertygad om att det skulle vara förbjudet i dag............

Jag minns på slutet av -70 början på -80 talet att man använde aspartam i tuggummi, de fanns i askar som hade en stor bild på en björk. Och sedan stod det att det var björk socker. unsure.gif Eller minns jag helt galet?

Ja du minns fel du tänker på Xylitol det är inte samma sak.
HippieSpellan
CITAT (wolkenkrabber @ 17-07-2005, 16:09)
getinga dras till söta sakjer misstänker att getingar inte gillar aspartam`?

hi hi ska man spruta det på getingarna eller låta de dricka av det bara för att se deras sura min?=DDD
har bara kommit i kontakt med getingar två gånger och då handlade det om olycka/värme, men har heller aldrig druckit light... känns som en myt..
värre med myrorna isånnafall
Berith
CITAT (netaave @ 17-07-2005, 12:07)
Läskigt med tanke på att många livsmedel innehåller aspartam utan att det står "light" på dom tycker jag, vi skippade alla livsmedel med aspartam för flera år sedan.  Då för att vi fick höra att antalet hjärntumörer hos barn ökat markant i och med lightcolans inträde, lusläser numera innehållsförteckningen.

CITAT (HippieSpellan @ 17-07-2005, 15:58)

Samma här - lusläser och letar varor utan aspartam. Förut stod det "OBS! innehåller aspartam" på en del varor men sånt behövs väl inte längre, pga EU? huh.gif

En sak som jag funderat på är varför McDonalds säljer lightdrycker och samtidigt "sponsrar" Ronald McDonald Barnfond...? unsure.gif
KURT
Livsmedel som innehåller aspartam är märkta, det är nödvändigt för personer som lider av PKU, för det finns det ett EU direktiv. Förövrigt har livsmedelsverket bra information om aspartam http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=3575

Förövrigt så är det ju bara halvfabrikat som ev innehåller aspartam, undrviker man halvfabrikat så behöver man inte ens läsa innehållsförteckningar.
Berith
CITAT (KURT @ 18-07-2005, 08:35)
Förövrigt så är det ju bara halvfabrikat som ev innehåller aspartam, undrviker man halvfabrikat så behöver man inte ens läsa innehållsförteckningar.

Halvfabrikat? Läsk räknas väl inte till halvfabrikat? unsure.gif Glass? Marmelad?
KURT
CITAT (Berith @ 18-07-2005, 09:08)
Halvfabrikat? Läsk räknas väl inte till halvfabrikat? unsure.gif Glass? Marmelad?

Gör man saften och marmeladen själv så slipper man läsa innehållsförteckningen.
Berith
Såklart, men jag fortsätter allt att läsa innehållsdeklarationer, aspartam förekommer oftare än man tror. Usch! sad.gif
Gossen Ruda
Som vanligt när det gäller Spexpressens avslöjanden så saknas relevanta fakta. Behöver man dricka 50 liter läsk om dagen för att vara i riskzonen eller räcker det med en flaska i veckan? Dessutom så är det en viss skillnad på råttor och människor. I dom flesta fall.
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 18-07-2005, 15:18)
Som vanligt när det gäller Spexpressens avslöjanden så saknas relevanta fakta. Behöver man dricka 50 liter läsk om dagen för att vara i riskzonen eller räcker det med en flaska i veckan? Dessutom så är det en viss skillnad på råttor och människor. I dom flesta fall.

Ja du Gossen ruda jag blir inte det minsta förvånad över inlägget från dej det är ju samma bolag(Monsanto) som tillvärkar aspartam som du brukar vara lyrisk över i andra sammanhang rolleyes.gif

Glömde en bra länk aspartam
krellus
Japp, aspartam är inte bra.

Vi hade en kostrådgivare på jobbet som slog hål på ett antal myter.

Ett exempel: Light Läsk är bättre än vanlig läsk.
Alla light produkter(tror jag) innehåller konstgjorda sötningsmedel och dessa är inte alls bra. Drick hellre en vanlig cola än en light cola tex.
Ännu hellre... drick ingen cola alls... men det är ju svårt. rolleyes.gif
liv
Varför inte köra utan sötningsmedel .
det går lätt att vänja sig av med sötsmaken tongue.gif
kristerh
Den här diskussionen verkar dyka upp varje sommar wink.gif märks att tidningarna har brist på "snaskigheter" att ta upp wink.gif rolleyes.gif
jag kommer att fortsätta att dricka light drycker, man kan dricka flera liter om dagen av ren aspartan innan det blir skadligt.
krister
krellus
Håller med dig kristerh....

Som med det mesta så kan man ju äta/dricka det mesta om man gör det måttligt...

Att "pressen" skapar hysteri några gånger om året får man acceptera.
Man kan ju dock undra över den moraliska biten.
De VET att de skrämmer människor men skiter fullständigt i det... det gäller ju att sälja fler tidningar.
kristerh
CITAT (krellus @ 21-07-2005, 12:09)
Att "pressen" skapar hysteri några gånger om året får man acceptera.
Man kan ju dock undra över den moraliska biten.
De VET att de skrämmer människor men skiter fullständigt i det... det gäller ju att sälja fler tidningar.

Jag har tröttnat på kvällstidningarnas sensationer o slutat köpa dem,
tänk om fler kunde göra detsamma, då kanske de skulle skärpa sig.
krister
andersen
Försiktighetsprincipen är något som man bör tänka på, och då är valet lätt eller hur?
Gossen Ruda
Skall man satsa på försiktighetsprincipen bör man inte gå ur sängen och sängen skall stå i ett bergrum. Inte äta eller dricka och andningen bör man också avstå ifrån, allt är farligt. Kvittar vilket förresten, liemannen väntar i fjärran på oss alla.
liv
CITAT (Gossen Ruda @ 21-07-2005, 18:22)
Skall man satsa på försiktighetsprincipen bör man inte gå ur sängen och sängen skall stå i ett bergrum. Inte äta eller dricka och andningen bör man också avstå ifrån, allt är farligt. Kvittar vilket förresten, liemannen väntar i fjärran på oss alla.

Ligger mycket i det .......men ett viss ansvar har man ju för sin hälsa...
man kanske kan leva lite friskare och piggare den tid man skall vara här på den här planeten blink.gif
pisanggoreng
Man bör vara lite försiktig med de så kallade nyheterna i kvällstidningarna, i varje fall... rolleyes.gif
Gossen Ruda
Socialstyrelsen rekommenderar att läsa högst en kvällstidning per dag. tongue.gif

Man skall inte vara rädd för "farliga saker" men inte heller vara övermodig. Lagom är bäst. laugh.gif
Reserv
Så om man nu ska tro allt vad tidningarna skriver så håller jag på att brådstörtat kasta mig in emot en för tidig död? Jag tar Hermesetas i te och kaffe, jag hinkar litervis av Fun light safter, jag frossar i chips, älskar brända korvar och gärna välgrillat kött med lite brända kanter, röker 2-3 paket cigg om dan, tar nåt glas vin till maten och motionerar inte mer än att jag går till och från bilen. Och vet ni vad? Jag har inte vart till en doktor på flera år, för jag har inga hälsoproblem, annat är det med hälsofreaken som har besvärliga magar och gud vet allt. Jag tror att det är som med Cancer, vissa har det liggande latent och det brister ut, andra är imuna mot skiten och klarar sig ändå. sleep.gif
liv
wub.gif det finns ju nåt som heter gener oxå.
Det beror mycket på vilka förfäder manvalde ärva . rolleyes.gif
*Felix matte*
CITAT (Reserv @ 21-07-2005, 20:33)
Så om man nu ska tro allt vad tidningarna skriver så håller jag på att brådstörtat kasta mig in emot en för tidig död? Jag tar Hermesetas i te och kaffe, jag hinkar litervis av Fun light safter, jag frossar i chips, älskar brända korvar och gärna välgrillat kött med lite brända kanter, röker 2-3 paket cigg om dan, tar nåt glas vin till maten och motionerar inte mer än att jag går till och från bilen. Och vet ni vad? Jag har inte vart till en doktor på flera år, för jag har inga hälsoproblem, annat är det med hälsofreaken som har besvärliga magar och gud vet allt. Jag tror att det är som med Cancer, vissa har det liggande latent och det brister ut, andra är imuna mot skiten och klarar sig ändå. sleep.gif

!?
Reserv
Vari står du frågande?
rabalder
Jag är rädd för alla lightprodukter! Det är bättre att veta vad man stoppar i sig. Man kan ha fett och socker i vissa produkter men ta lite mindre, tycker jag! tongue.gif
*Felix matte*
Måttlighet är väl vad som är viktigast... måttlighet i vad du intar... eller hur?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon