lena:-)
Odlar bondbönor iår, det verkade lättodlat, lät rustikt och nyttigt och framför allt så fyller det alspaljen väldigt vackert.........Men vad i herrans namn skall jag göra med bönorna nu när jag vaktat dem från att bli sniglemat, gödslat, spaljeat osv....de kan ju inte bara bli till mull igen.
Kan frysas och torkas står det............men sen då? Eller helst före frysen......i färskt nyplockat tillstånd.....vad gör jag?
nilla
Har precis samma undran... har skördat mina första idag.
Tänkte förvälla några och blanda i sallad med potatis och parmaskinka... men resten? Har faktiskt aldrig ätit bondböna förut, så jag är också nyfiken på hur ni andra lagar dom.
Annkina
Min mamma brukar koka "bonnagröt". Har ingen aning vad det kan heta egentligen.

Hon kokar potatis i en gryta och bönor i en annan. När allt är färdigkokt så gör hon som vanligt potatismos fast med potatis och bönor då. Och smör och mjölk.
Ska man vara riktigt gammaldags så äter man det med knaperstekt stekfläsk och använder stekflottet på "bonagröten". Väldigt gott är det i alla fall.
Hoppas att mina bönor blir klara snart så jag kan äta denna onyttighet som är såååå god.
Zarah P
Vi åt också bondbönegröt, när jag var liten. Vi åt nästan exakt som ovan, fast vi hade en djup tallrik med mjölk, som vi doppade i, också...

Bondbönor bör plockas när de fortfarande är ganska späda, och då är de helt underbart goda i varm bönsallad, "ängamat" (redd grönsakssoppa), eller som de är, tycker jag.
Man kan koka dem lätt och äta dem istället för Haricot Verts, eller knapra på dem råa...
Lycka till!
Lena N
CITAT (Zarah P @ 17-07-2005, 19:39)
eller knapra på dem råa...

Hmmm, jag har lärt mig att man inte ska äta bönor råa. Minns inte anledningen, någon här som vet? unsure.gif
Åt mina första bondbönor idag......lätt förvällda, med lite smör......Km gärna fram med mer ideer och recept biggrin.gif ....... bonnagröt.....? ska jag laga det til frukost eller när ? Tror ni barnen gillar det? ........
Lovat ängamat i veckan så det får bli med bondbönor.........
Äter ni dem med baljor och allt ni som verkar vara vana bondbönefrossare?
(Baljorna är ju alldeles bomulliga inuti) biggrin.gif biggrin.gif
Zarah P
Ja, visst är baljorna fina? Jag älskade att sitta och pillra med dem när jag var liten.

Bönorna ska spritas - i alla fall har jag aldrig ätit skidorna, de är ju helt hårda och skumma... Och att man inte ska äta bönor råa har jag aldrig hört? Jag gick jämt och knaprade på bönor när jag var liten... Kanske är därför jag blevv som jag blev? wink.gif

Nej, bondbönegröt äter man till är väldigt gott! Alldeles speciellt med knaperstekt fläsk, då. Och mjölk, i alla fall att dricka. smile.gif

Vad kul att du gillar bondbönor! Min pappa berättade häromdagen , att när han och min mamma var nygifta och bodde i Uppsala, blev de så hemskt sugna på bondbönor, men hade inga, så han frågade en elev på skolan där han jobbade (eleven bodde på en stor gård med lantbruk) om han kanske hade några bondbönor som han ville sälja?
Eleven i fråga stirrade på honom och sa "Har ni GRIS?!"
Han hade aldrig hört talas om att människor åt bondbönor, det gav de bara till grisarna. Men slutet gott, allting gott. Mina föräldrar fick sina efterlängtade bondbönor, och eleven fick ett gott skratt... wink.gif
KURT
Många bönor (t ex vaxbönor) innehåller glycosider, därför bör de förvällas några minuter. Men just bondbönor har jag aldrig hört att de måste kokas, mår man inte dåligt så kan man nog lungt äta dem råa.
Zarah P
Vilken tur! Jag har klurat lite på det där. Vaxbönor är inte goda råa... Men det är däremot sockerärtet, brytbönor och bondbönor (bara de späda)... smile.gif
brittmarie
Finns det någon som har ett recept på bondbönsvälling ?
Mamma ringde nyss och ville hemskt gärna koka det men hittade inte receptet. Jag hittar det inte heller i mina kokböcker.
grycken
Hittade ett recept på ärtvälling, det går säkert att använda för bondbönor också. Se http://www.ur.se/stockholm/mat.html.
brittmarie
Tack så hemskt mycket grycken. Det borde gå bra det står ju ärtvälling/bondbönsvälling.
Ska snarast lämna receptet till mamma, hon kommer att bli glad.
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns nog många recept den min morfar gjorde var som en vanlig grönsakssoppa med hela bondbönor han kallade den bondbönsvälling men den var ju inte det minsta lik välling.

Denna soppa vanbosoppa är nog mera vällinglik för här är bondbönorna passerade(receptet är från svenskt husmoderslexikon 1950):

Vanbosoppa 5-6 pers

3/4 liter spritade bondbönor
2 små morötter
1tsk socker
vatten
salt
3msk mjöl
3dl mjölk
1msk smör

Redning i skålen: 1 gula, 1dl grädde, persilja

Skär morötterna smått och lägg dem med bondbönorna i kokande lätt saltat vatten tillsatt med sockret (sockret tar fram en fin smak). Låt koka 3/4 timme tills bönorna känns passermjuka, passera dem i en sikt. Rör under tiden ut mjölet i mjölken och vispa ner detta i de passerade bönorna. Låt koka 10min och smaka av noga. Lägg i ett par smörklickar varefter soppan inte får koka. Häll den rykande soppan i en skål vari man vispat upp gulan med grädden och lite klippt persilja.

Jag kan se att recept på bondbönsvälling finns i Escoffiers stora kokbok(1928) del 1 s.96 tyvärr har jag bara del 2 så är det någon som har del 1 så kanske vi kan få se hur det receptet är. (Escoffiers kokbok är fransk gourmemats kokbok så det kanske är lite finare bönsoppa i den)
litauenodling
Å, bondbönor som är så goda!

Jag gör bondbönshoummus av dem ibland. Jag brukar göra ung som med vanlighoummous (mixar bönorna som skalet har tagits bort från, blanda med olivolja, vitlök och citronsaft, krydda med salt och peppar) och sedan äter jag den med plockmat och bröd.

Annars har jag gjort en suverän pasta med saffran, lök, grädde, buljong och bondbönor också. Eller så fräser jag dem bara i olja och vitlök och blandar i lite creme fraiche.
Inga från Närke
Här kommer ett som jag fick idag med e-posten från Tasteline.

0,55 kg bondbönor
3 msk olivolja
1 tsk tamari
2 tsk balsamvinäger
1 st vitlöksklyftor, pressade
8 st kronärtskockshjärtan
8 st soltorkade tomater i olja
60 g champinjoner
12 st färskpotatis(ar)
havssalt
60 g späd spenat
150 g getost

Tillagning:

1. Koka upp en kastrull med saltat vatten, lägg i bönorna och låt den sjuda 5-7 minuter eller tills de är mjuka.

2. Blanda undertiden 3 msk olivolja, tamari, balsamvinäger, vitlök, konserverade kronärtskockor, soltorkade tomater och eventuellt någon svamp.

3. Låt bönorna rinna av och lägg dem i salladen.

4. Värm en grillpanna och tillsätt den återstående olivoljan. Skiva potatisen och stek på båda sidor tills de är guldbruna och mjuka. Salta och lägg dem genast i salladen. Lägg i spenatbladen i sista minuten och toppa med osten. Servera genast

Har ej provat själv men kanske värt att testa. Lycka till.
Inga från Närke
Här kommer lite mera

Bönor kokas i lättsaltat vatten, hela eller skurna, och serveras med smör och örtsalt. De passar bra som tillbehör till kött. Kalla, kokta bönor är goda i sallader, liksom marinerade i en god vinägrett. De används i soppor, grytor, stuvningar och gratänger. Bondbönor innehåller lektiner som kan ge upphov till illamående. Därför ska bondbönor alltid kokas minst 10-15 minuter.

Näringsvärden:
Bondbönor: Energi 59 kcal/245 kJ, Vatten 81 g, Protein 5,6 g, Fett 0,6 g, Kolhydrater totalt (ej fiber) 7,5 g, Kostfiber 4,2 g, Kalium 250 mg, ß-karoten 210 µg, C-vitamin 33 mg.

Sommarsoppa:
5-6 potatisar, 1 bit blomkål, 1 dl ärtor, 1 dl sockerärtor, 1 liten rödbeta,
1-2 späda morötter, 1 färsk lök, 1 dl bondbönor.
Finfördela alla grönsaker och koka några minuter i buljong.
Slå på sojamjölk. Servera med finhackad persilja.
*Felix matte*
Recepthjälpen
Svante, zon 1
Bondbönor vinner på att man tar bort det yttre skalet. Sprita bönorna och förväll dem snabbt (är de riktigt färska behövs bara ett uppkok). Kyl dem sedan i kallt vatten och "nyp" bort skalet på varje böna.

Ett gott tilltugg till nästan alla typer av kötträtter är att fräsa vitlök, grovt strimlade mangoldblad och skalade bondbönor i olivolja några minuter. Pessa sedan över citron, salta och servera.
brittmarie
CITAT (Lena N @ 18-07-2005, 18:34)

Hmmm, jag har lärt mig att man inte ska äta bönor råa. Minns inte anledningen, någon här som vet? unsure.gif

Så här står det på Grön Gastronomi:

Bönor kokas i lättsaltat vatten, hela eller skurna, och serveras med smör och örtsalt. De passar bra som tillbehör till kött. Kalla, kokta bönor är goda i sallader, liksom marinerade i en god vinägrett. De används i soppor, grytor, stuvningar och gratänger. Bondbönor innehåller lektiner som kan ge upphov till illamående. Därför ska bondbönor alltid kokas minst 10-15 minuter.
Zarah P
CITAT (brittmarie @ 02-08-2005, 13:31)
CITAT (Lena N @ 18-07-2005, 18:34)

Så här står det på Grön Gastronomi:

*skrattar* Jag såg just det...
Nå, jag har alltid gillat att äta de små, små bondbönorna som de är, och det verkar inte som om jag lidit alltför stor skada av det, men det är nog bäst att jag inte rekommenderar det, i alla fall. wink.gif
Fantastiskt, tackar för alla smakliga bondbönetips. De växer och frosas, jag skördar och tillagar...skall nu prova att även torka för ett vinterkok.
biggrin.gif
Ani
Oh nu vet jag vad jag ska göra imorgon..smile.gif oavsett väder.

Jag ska ut och plocka bondbönor.

laugh.gif

Tack för superb tips på recept!
timjantove
Vi åt också bondbönegröt, när jag var liten. Vi åt nästan exakt som ovan, fast vi hade en djup tallrik med mjölk, som vi doppade i, också...

Bondbönor bör plockas när de fortfarande är ganska späda, och då är de helt underbart goda i varm bönsallad, "ängamat" (redd grönsakssoppa), eller som de är, tycker jag.
Man kan koka dem lätt och äta dem istället för Haricot Verts, eller knapra på dem råa...
Lycka till!

Ska man äta hela bönan eller bara fröna? skidan är ju så luddig..
Susanna
Om dom är fullvuxna tycker jag att dom vinner på att man tar bort skidan. Ibland brukar jag skala själva bönan också (efter att den kokat). Då blir de verkligen smarriga.
littlegem
Många fryser in bondböner men det är nog slut med det. Mitt vanliga problem med att förvara saker är att frysen blir så [censur] full varje höst med skörden så allt som kan förvaras utanför skall förvaras där. Visserligen är färska eller frysta omogna bondböner suveräna i smaken men numera låter jag dem mogna ut på plantan och förvarar de mogna bönorna torkade. De bästa fröna går till utsäde kommande år.

När jag skall använda dem får de blötläggas och det ganska länge och därefter skalas. De skiljer sig i smaken från omogna bondbönor men är ändå mycket goda. En av favoriterna är en mixad soppa på vinterbondbönor med lök, pumpa/squash, buljong och créme fraîche.

Ett annat sätt att använda bondbönor är att blanda in dem i potatismos. En småländsk småbrukarhustru, född cirka 1920, rekommenderade en cirka 25 procent inblandning i vad hon benämnde "böngröt".
Zarah P
CITAT (timjantove @ 11-08-2005, 23:35)

Lycka till!

Ska man äta hela bönan eller bara fröna? skidan är ju så luddig..

Bara bönan - inte skidan. smile.gif
zaaritha
Soppa: lök, bönor, salt, peppar, redd mjölk!
Gott!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon