Vad gör jag nu, jag avill utöka rabatten markant.
Är det nu jag ska mylla ner dem?
Är det ngn special med akleja?
Ska jag så i kruka? Vill helst göra det så enkelt som möjligt!!
Tackar på förhand!
/Aja
Åsa, mälardalen zon 2
17-07-2005, 15:50
Med tanke på att du plockat frökapslar(som förhoppningsvis var mogna) så borde du ha ganska gott om frö, själv brukar jag bara slänga ut fröerna där jag vill ha mera akleja (jag myllar ej ner fröerna). Det brukar gro bra sedan till våren och efter några år så går man och gräver upp aklejor för de sprider sig även mycket bra själva ifall man inte klipper bort frökapslarna.
Ja, jag hoppas också de var mogna, torra och utspruckna....kan jag ha gjort rätt?
Åsa, mälardalen zon 2
17-07-2005, 16:01
Om frökapslarna var torra och hade börjat spricka upp så är fröerna mogna.
Elizabeth
19-07-2005, 09:41
Frökapslarna på mina aklejor bliropckså snart mogna och jag funderar på samma sak dvs. att slänga ldem ite runt i rabatten. Ska man göra det nu eller senare till hösten? kanske det senare är bättre - man vill ju inte rensa bort småplantor (i fall de skulle gro redan i år) plus att de småplantorna kanske får svårt att överleva vintern.
Eller?
Åsa, mälardalen zon 2
19-07-2005, 09:48
Man brukar kunna slänga ut dem när frökapslarna spricker upp för då är ju växterna själva är redo att fröså sig. Fröerna brukar behöva en vinter för att fröerna ska gro så de brukar inte hinna gro innan vintern. +Det är inte så stor risk att man rensar bort dem småplantorna får ganska snabbt de karakteristiska aklejabladen och de brukar inte förväxlas med de vanliga ogräsen. Om man vill kan man även lämna förökningen helt till växterna akleja är ju rena ogräset och sprider sig fruktansvärt bra med frö av sig själv, jag får gräva bort en hel del plantor varje år.
Elizabeth
21-07-2005, 12:34
jag sådde akleja från köpta frön i början av juni och plantorna är redan ca 5 cm nu. Ingen stratifiering behövdes. fast det känns tryggare att låta de växa till sig i sina småkrukor fram til lsensommaren. Då ska dem planteras ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.