Exotic
hej på er,

Undrade när ett träd står på tomtgränsen,och alla dessa stora grenar som hänger in till mig..............
Har man rätt att ta bort dem ???
Eller hur gör man i sådana lägen...
Vad är Rätt & Fel ??? wink.gif blink.gif wink.gif wacko.gif

´MVH Exotic
Ingrid på Västkusten
Rötter & grenar får Du ta bort som hänger över på Din sida. Ett gott råd i sammanhanget - prata med grannen först......Ni kanske skall ta bort dem gemensamt etc......vet Du exakt vart tomtgränsen går?

Hälsar ingrid
Cilla
Ja så är det, men om det blir tvist så är det inte till fördel att ha gjort det utan att ha talat med grannen och sökt bästa gemensamma lösning.

Om min granne t ex beskar mina lönnar, björkar eller körsbär nu på våren ännu värre kapade rötter så att träden blev sjuka och farliga skulle jag blir mycket förgrymmad, och kunna hävda förstörelse i en rättegång. Däremot skulle jag villigt erbjuda mig att beskära och glesa dem och lösa ev problem med rötter om mina grannar hade problem med dem.

Beskär träd i rätt tid, även de träd du inte gillar. Och låt grannen vara med om du planerar att skära av trädens rötter! Både beskärning, glesning och rotminskning kan göras utan att träden blir fulla av röta, svarar med ännu mer grentillväxt eller blir riskträd som faller för vindtryck.
Exotic
Nu ligger trädet på deras tomt,men på tomtgränsen till mig,och under det 18 åren som vi bott här ...så har den Björken blivit
Mega Stor,med grenar som går långt in till oss......

Och nu vill jag att solen skall titta in hos oss rolleyes.gif
Och visst frågar jag först rolleyes.gif laugh.gif
Men det var nog det, att ............finns det regler saker som man måste rätta sig efter när det kommer till träd mm ???

Eller säger dom nej så får man bara rätta sig efter det ???
Vad säger du Cilla blink.gif

MVH Exotic
Cilla
Dina grannar måste samarbeta om grenarna hänger över i din trädgård. Skugga är en annan sak, den räknas inte som att den "tillhör" din tomt på samma sätt som grenarna.

Dock är björk inte det trädslag som klarar beskärning bäst. Kanske kan du föreslå grannen att en arborist kommer och glesar björken och samtidigt kortar in grenarna på din tomt. Det går, men ska göras av en som känner till trädens biologi. Björkar rötar snabbt och blir farliga av felaktiga beskärningar och kapningar.

Ingreppen bör hur som helst göras i augusti.
Exotic
CITAT (Cilla @ 07-04-2003, 12:44)
Dina grannar måste samarbeta om grenarna hänger över i din trädgård. Skugga är en annan sak, den räknas inte som att den "tillhör" din tomt på samma sätt som grenarna.

Dock är björk inte det trädslag som klarar beskärning bäst. Kanske kan du föreslå grannen att en arborist kommer och glesar björken och samtidigt kortar in grenarna på din tomt. Det går, men ska göras av en som känner till trädens biologi. Björkar rötar snabbt och blir farliga av felaktiga beskärningar och kapningar.

Ingreppen bör hur som helst göras i augusti.

Tack Cilla .för hjälpen.... rolleyes.gif
Jag har nog tänkt att ta hjälp från någon,kanske kan prata med dem som måste ta ner min björk.

MVH Exotic rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon