Full version: Klematismarodör
Janos
[FONT=Times][SIZE=1]
Jag har två fantastiska vita klematisar som klättrar upp för ett äppelträd. De är höga och kraftiga och blommar två gånger varje sommar. Men de senaste två åren har samtliga blad (efter första blomningen) ätits upp av små ljusgröna larver som knappt syns i bladgrönskan. Den är nu helt ren på blad, endast stänglerna och frökapslarna hänger kvar.

Kan någon tipsa mig om vad jag gör nästa sommar när detta inträffar igen? wacko.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Klematisbladstekel

Här kan du läsa om klematisbladstekeln

Och här kan du läsa + titta på bilder
Janos
Tack för ditt svar och bra information.
Nästa år går jag på klematisbladstekeln hårt! laugh.gif
inga maria
CITAT (Janos @ 18-07-2005, 16:07)
Tack för ditt svar och bra information.
Nästa år går jag på klematisbladstekeln hårt! laugh.gif

hej klematisstekeln är inte rolig FONT=Impact][COLOR=blue][/COLOR][/FONT] sad.gif sad.gif vi har ett askträd på vår tomt det har stått där innan det blev en trädgård så det är något av ett vårdträd för oss
wub.gif ett år kalåt de ljusgröna larverna hela trädet på skuggsidan mad.gif då jag inte visste vad det var för något ringde jag till ett trädgårdsprogram på lokalradion han visste inte vad det var wink.gif det fanns inget som åt på ask . han frågade runt i hela norden
men när jag kunde tipsa honom om att jag hade ett litet angrepp på alpklematis så förstod han vad det var rolleyes.gif det går ju inte att spruta ett stort träd med preparat,men nu har vi kommit på att när angreppen börjar så åker vattenslangen fram wacko.gif och under trädet lägger vi en pressening och där får de gröna odjuren drunkna wink.gif i år fick vi hjälp av igelkotten som åt de larver som trillat ner från rtädet efter vi tagit bort presseningen
Åsa, mälardalen zon 2
Klematisbladstekeln går inte på några andra växter än klematis (så man behöver inte oroa sig för att de går på andra växter i trädgården) De gröna larver spm går på ask är av en helt annan art. Det finns MÅNGA arter gröna larver som liknar varann som tuggar i trädgården, många av dem är sortberoende och går bara på en eller ett fåtal växtslag.
lena:-)
Urk.....dom små gröna har ätit upp hela gullklematisen................ve dem....
HAr köpt en ny vit sort....hoppas dom inte hittar den
Margaretha
Tack vare Åsa, mälardalen zon 2 och den länk som du hänvisade till vet jag nu vad som fattas en Jackmanii hos mig. Tvestjärtar! Blommorna är trasiga när de slår ut!
Nu ska det läggas ut fällor. Rädda vad som räddas kan!
inga maria
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,18-07-2005, 21:00)
Klematisbladstekeln går inte på några andra växter än klematis (så man behöver inte oroa sig för att de går på andra växter i trädgården) De gröna larver spm går på ask är av en helt annan art. Det finns MÅNGA arter gröna larver som liknar varann som tuggar i trädgården, många av dem är sortberoende och går bara på en eller ett fåtal växtslag.

DET ÄR FAKTISKT KLEMATISSTEKEL PÅ VÅR ASK FÖR DE KÄKAR ÄVEN OPP ALPKLEMATISEN ohmy.gif OCH DET ÄR SAMMA SORTS LARVER mad.gif
Berit
CITAT (inga maria @ 19-07-2005, 20:49)
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,18-07-2005, 21:00)

DET ÄR FAKTISKT KLEMATISSTEKEL PÅ VÅR ASK FÖR DE KÄKAR ÄVEN OPP ALPKLEMATISEN ohmy.gif OCH DET ÄR SAMMA SORTS LARVER mad.gif

Nu vet jag varför jag har massor av småfåglar i min klematis, dom äter naturligtvis dessa larver, men hinner förmodligen inte äta opp alla larver eftersom det är massor av ätna blad. ohmy.gif
Snöflinga
Hade samma problem för något år sedan och fick då tipset att skaka ned alla larver.... Gjorde så på ett lakan under klematisen. Oj, vad många larver det blev ohmy.gif Stampade dem sönder och samman ute på asfalten mad.gif

Men tipset jag fick var att strö Myrr på både växten och jorden runtomkring.... Gjorde så och steklarna försvann så småningom smile.gif

På hösten myllades Myrr ned i jorden, eftersom de små liven övervintrar där wink.gif och på våren, i förebyggande syfte. Nu har jag inga som helst problem tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon