Full version: Matdags vid dammen!
ogräset
Hej på er!

Var precis ute o matade mina små fiskar, jäklar va hungriga dom var biggrin.gif

Fisken ute o kollar efter mat, har nog sett mig med burken i handen...

Oj va dom tuggar i sig!

Den här fisken (största av dom) och hans polare stannade kvar för MER mat!
yla
tillomed dom går o få tama gulligt
ogräset
Hej!

Har 10st koi varav 2st har vuxit till sig rejält. Så fort man närmar sig dammen så kommer fiskarna till kanten. Vid utfodring brukar jag plaska lite i vattnet med fingrarna för att fånga deras uppmärksamhet, då kommer hela stimmet fram till kanten!

Härliga små rackare, äta e dom bra på! tongue.gif

//Birgitta
Maggan H
Jättefina! Visst är det roligt att handmata dom? Det är ju på gott och ont, de blir ju inte rädda för nåt sen, det har vi fått erfara. I fjol försvann många fiskar för oss, på våren då det inte finns några växter och dom ff är lite vinterslöa. Flera av dina karpar liknar våra, vår största har oxå gult huvud och är ljusblå melerad på kroppen.
Anma
hmmm... hur gör ni för att få fiskarna tama? Jag har kämpat med det i två säsonger nu, men dom bara vägrar att komma fram när dom ser en. Äter inte ens förrän man backat bort från dammkanten. sad.gif Har verkligen försökt med allt. Stått still i en halvtimme för att se om dom vågar sig nära ytan, men nej. Att plaska i vattenytan gör dem hysteriska och de simmar så långt bort som möjligt. Så fort man backar bort kommer dom fegisarna.
ogräset
Hej!

Jag har alltid plaskat lite i vattenkanten samtidigt som jag matat dom, nu verkar fiskarna fatta att plask = mat biggrin.gif

Frågan är: Kommer en katt och plaskar vid kanten, sticker fiskarna eller blir dom mat? unsure.gif

//Birgitta
Maggan H
CITAT (Anne R @ 22-07-2005, 19:49)
hmmm... hur gör ni för att få fiskarna tama? Jag har kämpat med det i två säsonger nu, men dom bara vägrar att komma fram när dom ser en. Äter inte ens förrän man backat bort från dammkanten. sad.gif Har verkligen försökt med allt. Stått still i en halvtimme för att se om dom vågar sig nära ytan, men nej. Att plaska i vattenytan gör dem hysteriska och de simmar så långt bort som möjligt. Så fort man backar bort kommer dom fegisarna.

Exakt så har det varit hos oss fram till i år, då hade vi från islossningen fram tills växterna kom igång med lite skydd ett nät spänt över dammen. Vi har nämligen blivit av med fisk förr om åren och vi såg en katt sitta och fiska i fjol. Men jag tror det är mest fåglarna som skrämt dom. I år är dem så gott som handtama, både schubunki och karpar.
TobbeGarden
Jag tycker det funkar jättebra med att plaska i vattenytan när man ska mata fiskarna , men man får inte göra några häftiga rörelser för då blir dom rädda , har ett trettital guld och koi Id fiskar som är vana nu med att man plaskar i ytan så kommer dom och äter . Katt har jag två stycken och dom tittar bara på ,dom har aldrig rört en fisk , det är precis som dom vet att det är förbjudet , dom dricker hellre vattnet i dammen i stället för skålen inne lite lustigt faktiskt ...
ÅsaF
Fina fiskar. smile.gif Tyvärr tror jag inte jag ska försöka få mina så väldigt tama för då blir de bara uppfiskade av grannarnas förb*nnade katter. Har blivit av med två stora koi på det viset så nu har vi strött ut Katt-effekt som luktar apa så förhoppningsvis håller de sig härifrån. Kattägaren borde ju vara ersättningsskyldig men tyvärr vet jag inte vem som äger den och den låter inte mig komma i närheten så jag kan kolla ev. halsband.
ÅsaF
Snälla katter du har Tobbe. Jag säger bara det... en dag så har du en död fisk liggande på tomten och då är inte katterna så gulliga längre. blink.gif
astrid.m.s
Nu har även jag lyckats få något så när bra bilder på mina guldisar.blink.gif

Här är de med "alla" tre!!

Köpte fyra från början men en dog efter några veckor. Titta på den ljusa fisken i bakgrunden, den har små spröt vid munnen som inte de andra har. Kanske har jag fått en koi istället för en guldfisk? Nån som vet? rolleyes.gif
astrid.m.s
Nu har jag fått det bekräftat, den ljusa fisken är en koi!
Då blev det fel vid köpet. Denna fanns bland guldfiskarna.
Koiakvariet stod ovanför och de var mer än 100 kr dyrare än guldisarna.
ÅsaF
Gratulerar till fyndet Astrid. Fina fiskar. smile.gif
ogräset
Hej

Visst är det kul med fiskar, vi hade guldfiskar förrut men de förökade sig så väldigt. Grannen fick dom och där fortsätter de sin fortplantning. Koi tar det lite lugnare, just nu så äter de mest och växer.

MVH Birgitta biggrin.gif
ljusblo
Mitt första inlägg här så att detta ska lyckas tror jag inte helt på.

Vad jag försöker med nuär att lägga in några bilder på mina koiar.... wink.gif

Men det måste jag visst lära mig....kanske lättare att bara lägga in bilder i fotoalbumet. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon