Full version: Rotningsmedel?
Zarah P
Var köper man detta?
Weibulls hade, ju, men det verkar inte finnas längre?!
*vilsen*
Lady Hamilton
Här finns det
Impecta
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan göra eget rotningsmedel som troligtvis funkar bättre än de köpevarianter som man hittar i sverige. Bara krossa salixkvistar och låt dem ligga i blöt, låt sedan sticklingarna sitta och dra i det auxinrika vattnet i någon/några timmar.
Zarah P
Tack så jättemycket!
Hur länge håller sig en sådan Salix-blandning, tro? Jag bor ju inne i stan, och vet inte var jag kan tänkas plocka kvistarna...

Jag har även hört att det ska fungera med bakpulver, och att det även fungerar att lösa upp 0,5 tsk askorbinsyra i 0,5 dl ljummet vatten, och använda det... Är det någon som provat något av sätten?
Therese.3z
Jag har testat det där med askorbinsyra som rotningsmedel och jämfört med att inte använda rotningsmedel och det är verkligen ingen som helst skillnad, det är bara onödigt. De flesta växterna klarar alldeles utmärkt av att rota sig själva ändå, de behöver sällan hjälp.
Lady Hamilton
När det gäller svårrotade växter är rotningsmedel till mycket stor hjälp smile.gif
Men du har rätt i att det finns många växter som klarar sig utmärkt utan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon