Full version: Bonsai
Björken
Hej!
Har blivit nyfiken på det där med Bonsai. Finns det någon här som sysslar med det och kan berätta lite. Jag är alldeles ovetande om dem så allt är av intresse.
Fenja
Bonsai
Mvh
Fenja
Carex
Vad man ska tänka på vad gäller bonsaier är att det inte är en art, utan en benämning på en stil, så man får ta varje växts enskilda behov i beaktande.
Själv har jag ett penningträd som jag gjort om till bonsai, dessutom har jag några fina fuchsior som lätt skulle kunna göras om till bonsaier.
Jag skulle rekommendera dig att läsa på rejält innan du skaffar dig ett träd, många gör misstaget att köpa små massproducerade träd (vilket inte behöver vara fel, har haft fina sådana som överlevt och frodats) som de sedan upptäcker att de inte kan/ har möjlighet att sköta. Och när du väl har köpt dig ett träd, plantera om det DIREKT om det står i lerjord! Oavsett årstid, lerjorden är nämligen till för fuktigare klimat och blir lätt betong i krukan, även om man vattnar femtioelva gånger om dagen.
Två trevliga arter som jag haft mycket goda erfarenheter av är dels Serissa (serissa foetida tror jag) som blommar med små vita blommor och har små avlånga blad, den tycker om att stå ute om somrarna, men vill gärna ha jämn vattning.
En annan art är en form av liguster som är otroligt tålig, jag hade glömt vattna den och trodde den var död, men den sköt på nytt!
När man kan lite mer är det roligt att göra sina egna bonsaier, du kan hitta råämnen nästan var som helst, i trädgården, i skogen (med markägarens tillstånd) gamla industriområden etc.
Hoppas du har blivit lite hjälpt!
Majsan84
Carex, hur gjorde du för att göra om ett penningträd till en bonsai? Tycker att penningträd verkar ha för grov stamm och "klumpiga" blad för att bli en fin bonsai...
Carex
Tog en stickling och lät den växa till sig, sedan tycker jag att grenarna ofta brukar få fin form. Har klippt av lite blad, men det verkar inte gå så bra att få dem små på det vise, men min hade hyfsat små blad från början och de blir också mindre eftersom krukan är liten. Min har ganska fin och slank stam så jag har inte det problemet med klumpighet.
Om du påminner mig ska jag försöka posta en bild åt dig. Den är långtifrån "färdig" men grunderna är ganska klara.
serx
annars brukar man ju sträva efter att få så grov stam som möjligt.

Ska kolla upp penningträd, den verkar intressant.

Angående Serissa så är det ett "svårt" träd, tål inte så mycket. Är du säker på att serissa får vita blommor Carex?

Olika fikusar är annars bra träd.
AmaRoth
CITAT (Björken @ 17-07-2005, 19:23)
Hej!
Har blivit nyfiken på det där med Bonsai. Finns det någon här som sysslar med det och kan berätta lite. Jag är alldeles ovetande om dem så allt är av intresse.

Hejsan, jag skulle rekommendera den här http://www.bonsaisallskapet.se/v3/index.asp sidan för information, jag gillar den iaf wink.gif

För inspiration;
http://www.bonsaiweb.com/

För övrigt så kan du hoppas på att "kristerh" dyker upp, han är en rackare på det där med bonsaier smile.gif

Ps. Skaffa en fikus till att börja med, Natasja'n (jag kan inte stava, så testa lite olika varianter tongue.gif ) är en höjdare. Den har små blad, växer ganska snabbt och är en tålig rackare. Att den dessutom ser ut precis som en benjamin i miniformat gör inte saken sämre.
kristerh
CITAT (AmaRoth @ 26-09-2005, 18:08)
För övrigt så kan du hoppas på att "kristerh" dyker upp, han är en rackare på det där med bonsaier smile.gif

Ps. Skaffa en fikus till att börja med, Natasja'n (jag kan inte stava,

Allt för vänligt wub.gif har hållt på ca 10 år med bonsaier så lite har jag väl lärt mig wink.gif Natacha fikus är utmärkt att göra en bonsai av bla pga de små bladen. Men det finns ju fler småbladiga fikusar. Det som är bra med fikusar är att de växer relativt fort och att de är väldigt tåliga.
krister
kristerh
En Bonsai kan du göra av i stort sett allt som får en vedartad stam,
Plantskolorna är utmärkta att botanisera i speciellt nu på hösten när det som andra ratat under sommaren passar oss som vill göra bonsaier, tex vridna missformade plantor, de kan man ofta få till bra pris dessutom.

En av mina favoriter att ha utomhus är paradisäpplen av alla sorter, de kan stå ute året runt och blommar snyggt på försommaren för att sedan få masssa snygga miniäpplen på hösten, dessutom kan man nog inte misslyckas med dem wink.gif iallafall har jag inte lyckats att ta livet av någon.

Det finns massor av olika stilar man kan göra dem i, det bestämmer man när man ser hur den ser ut, svårt att förklara men man lär sig att läsa plantan innan man sätter saxen i den.

Om du vill ha en bonsailiknande planta relativt fort så finns det bara 3 sätt att få det:
1. Köpa en färdig.
2. köpa ett relativt kraftigt ex i en plantskola som man sedan klipper o lindar grenarna på.
3. klipper ner ett stort exemplar man har hemma, tex en fikus.

Det som är typiskt för en bonsai är att den står i en liten kruka och att den har grov stam för att ge sken av att den är jättegammal, dessutom är det viktigt att det är relativt små blad i förhållande till plantans storlek, det måste dessutom stämma mellan storleken av plantan och den krukan den står i, det ser ju konstigt ut om du har en stor planta i en alldeles för liten kruka eller tvärt om, helt enkelt skall det vara balans dem emellan.

När du har hittat en lämplig planta att forma börja med att bestämma formen den skall ha, därefter klipper du bort grenar som växer in i plantan eller som korsar varann, klipp därefter rötterna, är man osäker så ta lite i taget, det som är viktigt är att de grova rötterna skall bort, de skall bara vara grova på jordytan och en bit ner så att det ger ett stabilt fint uttryck, det är viktigt är att spara de små vita sugrötterna, de grova rötterna har egentligen ingen funktion. Klipper du rötterna kraftigt måste oxså grenarna klippas annars orkar de inte att försörja grenarna och plantan kan dö.
Vill du forma grenarna gör du det relativt lätt med koppar eller aluminiumtråd som är lättformade, se till att inte linda för hårt, grenarna måste få plats att växa, och lindar man för hårt så blir det fula ärr.

Jorden måste blandas ut med grus eller inte allt för finkornig sand,
jag brukar använda akvariegrus, den finaste sorten, ca 1/3 grus resten vanlig blomjord som jag tar bort de grövsta partiklarna ur.
Lägg en bit myggnät i botten av krukan så att det täcker dräneringshålen,
detta förhindrar att jord o sand tar sig ut.

I och med att de står i relativt små krukor med grusblandning är vattning viktig, ibland en eller flera gånger om dagen beroende på läget,
enklaste sättet är att ställa ner krukan upp till krukkanten i nån hink eller fat, och hlåta den suga vatten tills inga luftbubblor kommer upp, vicka därefter på krukan så att överskottet rinner ur.

Gödslas lika ofta som en vanlig krukväxt och det går lika bra med vanliga gödselmedel för gröna plantor, använd bara 1/3 del av rekommenderad dos.

Pust det var lite "kort" om att skapa en bonsai, har säkert missat nåt, det finns massa böcker att läsa bland annat några svenska.
om du har några frågor ställer jag givetvis upp med de tip o råd jag kan,
pma mig isåfall.
krister.

Ps det enda bra sättet att lära sig är av sina misstag.
Carex
Stammen är slank och tjock, dvs. lagom:)
Japp, säker på att Serissan får vita blommor, har själv haft en eller två, om man inte glömmer bort att vattna dem så tycker jag personligen att de är tacksamma plantor, nu hade jag min på den inglasade balkongen på vintern där det är ca. femton grader (får en känsla av att jag upprepar mig) Så om man har de förutsättningarna så borde det gå bra.
Ang. detta med stammen på en bonsai, den ska vara tjock och ge intryck av ålder och harmonisera med resten av trädet och krukan, men man ska undvika helt deformerade plantor som inte ser naturliga ut, tjock stam i all ära, men den ska inte se grotesk ut. Om ni förstår vad jag menar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon