lantisen
Det är så underbart att äta sådant man odlat själv i landet! Första sommaren med trädgård och jag njuter verkligen.

Min fråga är angående vintern... finns det några grönsaker som går att odla inne då? Har aldrig hört talas om någon som odlar rädisor, sallad etc inne på vintern, är det för att det inte går?
Boxer
Denna ska jag prova inne i vinter. Sök på sandsenap : Lord Nelson

Den är jättegod smile.gif
tullmejs
Det stora problemet är ljuset, det behövs oftast massor. Men det går. Det har skrivits en hel del om belysning här och var i forumet, mest i "förodling" antar jag.

Strängt taget tycker nog de flesta att det ändå inte riktigt lönar sig...
Åsa, mälardalen zon 2
Japp som sagt är det ljuset som gör att det inte går så bra att odla mitt i vintern.

Det brukar dock gå att få lite färska "grönsaker" ändå ex. kryddkrasse (smörgåskrasse) brukar funka riktigt bra. Plus man kan ju grodda lite olika fröer, ex. rädisgroddar är ju peppriga och goda.
littlegem
Tänk inte bara på att odla inne under den kalla årstiden. Det finns faktiskt saker som kommer mycket tidigt.

Min odlingslott ligger i zon 3 och där kan piplöken sticka upp för skörd redan i januari en mild vinter. Denna vackra och smakrika lök rekommenderas varmt för er som vill ha något när det är kallt.

Ett annat trick är att ställa undan ett par tuvor gräslök på höstkanten och sedan ta in dem efter hand. De skjuter de och ger färskt klipp.

Det är visserligen inte så kul för gräslöken, den kan ibland hämta sig igen när den åker ut, men gott är det.
Lena N
Glöm inte grönkålen som kan stå kvar i landet på vintern och skördas efterhand (om inte kaninerna och rådjuren hinner först). Även purjo är frosttålig.

Prova även att så sent på hösten så att fröna kan starta tidigt på våren. Dill sådd på hösten brukar bli betydligt bättre än vårsådd. Annat som kan sås på hösten är persilja, gräslök, körvel, vinterportlak, palsternacka och morötter.

Så sent, fröna ska inte gro på hösten, de ligger kvar och startar extra tidigt på våren.
Ophelia
Finns små minimorötter som fungerar att så i kruka hela året om. Kan köpas på Impecta. smile.gif
anna_rispan
kan man inte driva upp en del saker, har inte namnen det kanske någon annan har, med hjälp av burk över grönsaken o så massa gödesel o halm runt så att det blir varmt.
lantisen
Tack för alla svar och tips!!! Ska kolla upp minimorötter och smörgåskrasse :-) Samt satsa på att utnyttja höst och vår. Härligt med allt ert kunnande! Längtar tills jag ser en fråga i forumet som jag har ett svar på :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon