En fråga till er alla...
Hur blir man av med grannens katt?
Det e inte lönt att prata med grannen då dom tycker att det är kattens rättighet att vandra om kring hur dom vill.
Jag vet inte vad jag skall göra men deras katt gräver och skiter i mitt trädgårdsland.
Jag måste göra något och snart blir det inte så snällt mot katten så har ni bra tipps på hur man skall göra så skriv gärna....
MVH Marcus
Det finns ett prejudikat från länsrätten som säger att ägare av katt EJ har ansvar för skada eller besvär som katten ställer till vid utevistelse. Den får alltså bajsa i ditt trädgårdsland.
Däremot kan du bli anmäld för djurplågeri om du vidtar "elaka" åtgärder mot katten. Det bästa är att göra en överenskommelse med kattägaren om vilka skrämselåtgärder som är okej.
Jag har katter och har sagt åt mina grannar att spola vatten på dem, kasta ur hink, spola med slang och liknande. Klappa i händerna och fräs åt dem. Kasta saker som låter INTILL dem (plåtburk med grus t ex), vattenballonger funkar också utmärkt. Tillslut känner katterna att de inte är välkomna och att det inte är värt besväret att gå in på de tomterna.
Om du söker på katt här på forumet så hittar du flera tidigare diskussioner om detta där det finns flera råd.
Mvh
Fenja