Full version: Te
e_sedell
Jag har köpt frön till Te, jag vill ha lite såråd till den. Ska jag lägga dem i blöt innan jag sätter dem? Det stog ingenting om det på förpackningen....

Jag har lite brottom, jag ska sätta dem i morron och har inte hittat några råd på några av de vanliga "så-sidorna".
Christoffer
Té... du ska helst sandpappra de först, så mycket som möjligt så att det blir ett tunt skal, sedan kan du sätta de lite i vatten, kanske en halv dag eller så... jag gjorde så förra året, men efter ett halvår i jord så kom det ändå inte upp någonting, jag vet inte varför. De har lång grobarhet i alla fall. Detta var de tips jag fick på odla en gång i tiden.
Hoppas att det går bra för dig!
e_sedell
Vill dom ha varmt för att gro också eller? Det kan ju vara temperatur som spelar in också, som salladen som inte gror vid rumstemperatur.... jag ska så dem i morron, jag slutar tidigt på skolan då.
Christoffer
Ja, de ska nog ha ganska varmt...

här kommer ett urklipp!!!

Culture: Camellia sinensis need full sun to part shade. They prefer a well drained, neutral to slightly acidic soil rich in organic matter (2 parts peat moss or compost to 2 parts loam to 1 part sand or perlite). The root hairs are very fine, so the plant can not be allowed to dry out completely. Increase watering when the plant is actively growing and when the plant is in bloom. Fertilize every 2-3 weeks in the spring through fall, use a fertilizer for acid loving plants diluted to ½ the strength recommended on the label. Repot every 2-4 years in late winter or early spring.

Propagation: Camellia sinensis are propagated by cutting or seed. Soak seed in warm water for 24 hours before sowing. Hardwood cuttings should be taken from winter to summer, treated with rooting hormone and with bottom heat of 72 degrees recommended. Rooting is slow.
e_sedell
Tack så mycket, var kommer det ifrån?
Christoffer
Minns inte, men på ett annat ställe kan man läsa att de ska ha 18C för att gro. Slutligen gör jag ändå på mitt sätt. Värme brukar funka för det mesta.

Fick du dina tefrön att gro?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon