trädgårdssmurfar
18-07-2005, 08:17
Var tvungen att gräva upp några rosenbuskar i rabatten för att kunna göra reparationer på huset. Fick med mig hela rotsystemen på buskarna och planterande om dem på annan plats och vattnade rejält, men de bara stendog. Blad o blommor skrumpnade ihop
Är det bara gräva upp o kasta, eller kommer de igen?
Sommartorparn
18-07-2005, 08:27
Dom kan komma igen. Om du har gjort det nu mitt i sommaren så har de fällt bladen p.g.a. flytten, men det kan finnas liv i roten och om du är flitig med vattningen så kan det hända att du ser nya knoppar om ett tag. Problemet är sedan att dessa nya skott är lite känsliga för interkyla eftersom dom inte har haft tillräckligt med tid till att mogna av. Så du kanske får vara extra noga med att skydda rosorna i vinter.
Jag fick några skott av rosor i början av juni med fullt med blad på. Dom vissnade ihop totalt men jag fortsatte vattna och nu är det fullt med nya skott och bladknoppar. Så jag tror nog dina kommer igen.
Åsa, mälardalen zon 2
18-07-2005, 08:27
Om grenarna ser gröna och färska ut fortfarande så kan det hända att de grönskar igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.