mulle
Jag ska utöka mina rosenrabatter och efter ett sjuhelsikes surfande på AoT:s roslista och Rosenpostens sidor och dessutom bläddrande i Gustavssons bok blir jag bara ännu mer konfys och har allt svårare att välja...
Hjälp mig - jag våndas!

Jag har de aktuella rabatterna i den ljuva, pastellstilen. Rosa och vitt.
Där finns nu:
Stanwell Perpetual, Ritausma, Clair Rennaisance, Blanc Double de Coubert, Félicité Parmentier, Dronning Margrete och Margaret Merril.
I mitten av rabatterna står trädgårdsgungan och där har jag planterat en Rosa multiflora, den andra sidan av gungan ska få en New Dawn.

Dessutom kommer det ytterligare en New Dawn på en tripod och här är de första frågetecknen - räcker en New Dawn till för att det ska bli tätt och fint?
Vad tror ni om en samplantering New Dawn och Peace Climbing?

Jag vill ha dessutom ha ytterligare en stor buske med gula rosor i samma romantiska - och doftande - stil. Alltså hellre bleka blommor (med rosa inslag?) än klargula.
Vad rekommenderar ni? Agnes? Frühlingsduft?

Jag vill också ha ett gäng rabattrosor och/eller marktäckare. White Cover har jag funderat på och på Karen Blixen.
Men också här söker jag rosor som kan ge lite extra mjuka, gula nyanser till samlingen. Peace?

Vad rosorna beträffar måste man utgå från att jag bor i zon 3, de får gärna vara ännu härdigare...

Tacksam för alla erfarenheter och tips ni kan dela med er,

Mulle
kerstin z5-6
Här kommer lite förslag -För tripod -två klätterrosor + en klematis -fläska på det kan aldrig bli för tjockt med rosor ...
Om du gillar New Dawn ta den ... men du som bor i z3 kan ju ha de ljuvliga lila -klättrarna som Veilchenblau -eller varför inte en William Baffin som färgkontrast ? men du ser ju vad som passar bäst hos dej ..
l
Milt gulrosa kontinuerligt blommande -
såklart denna

Buskros 1,5 m blommar kontinuerligt och liknar Frulingsduft fast snyggare
milt gul blir denna

morden sunrice -som ser ut såhär innan den nått fullt utslaget skede

Bägge är svartfläcks"resistena , kontinuerligt blommande -friska rosor
Den sista blir en lägre buske max 60-70 cm
eller kanske Jp Conell
bleknar till vit samma egenskaper som M sunrice i övrigt

och ang Klätterrosor -LÅGs favorit Ilse Krohn superior -vit vore väl ljuvlig till dina nuvarande o kommande ...doften är suberb smile.gif tongue.gif
Kajsa
Här lite förslag

Chinatown, blir ca 1,5 m eller mer i din zon. Zon 4 ros

Aicha, blir stor, doftar starkt. Blommar om med ett svagare flor i slutet av sommaren. zon 6.

Myskrosorna Thisbe, Ghislaine De Feligonde och Trier, alla blommar mycket hela sommaren i gul/vita färger, doftar starkt, underbara buskrosor. I zon 3 fryser dom nog inte ner så mycket, vilket dom kan gör här. Zon 4 rosor

Trier

En liten bärnstensgul ros som jag älskat i sommar är Amber Cover, ljuvlig.
Eller Amber Queen, som har samma färg, men högre.
mulle
Tack, tack TACK för tipsen!!!! Precis vad jag behövde!
wub.gif wub.gif wub.gif
Mulle
Anki V
Jag har gjort som Mulle, läst, sökt, planerat och läst. Till våren är det dax för mig att plantera mina första rosor på sommarstugetomten zon 5.

För mig ser det just nu ut så här:

Vid gaveln på garaget: "ALEXANDER MACKENZIE". Sol från 11.00 till solnedgång. Det kan bli lite blåsigt där när det blåser från nordost men ett vindskydd är planerat.

Rabatten vid gäststugan: "CHAMPLAIN" och "MORDEN SNOWBEAUTY". Sol från 9.30 till till 21.00 med lätt skugga från ett träd från 15.30 till 17.30.

Utedasset som är ett litet "gulligt" hus skulle få sällskap av MORDEN SUNRISE. Sol från kl. 12.00-20.00

Lite bekymmrad blev jag när jag i den här tråden läste att MORDEN SUNRISE blir upp till 1,5 meter. På Flora Linneas hemsida står det att den blir 0.5x0.5m.

Ska jag tänka om eller....?
Rabatten vid "s..thuset" behöver en lägre ros, max 70 cm.

/Anki
Kajsa
Min Morden Sunrise har blivit 1 m i sommar, blev snopen av det.
en Morden Centennial jag har på baksidan har blivit en buskros på 1,5 m
man får väl flytta om en del med tiden.
Kan du ha denna ca 80 cm

Morden Blusch, bara älskar den.

Annars Katharina Zeimet vit ca 60-70 cm zon 5
den är jag så nöjd med.
Anki V
Jag tittade och funderade länge på "MORDEN BLUSH", en meter skulle kunna gå men eftersom blommorna (enl Flora Linnea) är svagt rosa för att sedan övergå till elfenbensvitt kan det bli lite blekt. Jag vill ju ha en "MORDEN SNOWBEAUTY" också.

Dina ser mycket finare ut i färgen än bilden hos F L.

Blommar "MORDEN BLUSH" kontinuerligt eller har den två blommningar?

Största anledningen till att jag vill ha "MORDEN SUNRISE" är att jag blivit förförd av Kerstins bilder.

Anki V
Kajsa
Morden Blush blommar hela sommaren, har just klippt av en massa visset, men den är snart med knoppar igen. Den är bara så här rosa i knopparna sedan mer vit.
En annan Kanadafavorit med lyxkänsla och doft

Winnipeg Parks blir ca 1 m, den är så fin att man kan ge bort av den.
Anki V
Just nu är "MORDEN SUNRISE" struken och ersatt med "WINNIPEG PARKS". I och försig så blir det då röda rosor i två av rabatterna......!? Vem vet hur det slutar.

Jag såg i både ditt och Kerstins album att ni hade "ALEXANDER MACKENZIE". Behöver den stödjas eller står den på "egna ben"?

Jag tänkte beställa mina från Flora Linnea. Hur tidigt måste man vara ute?

Jag kan tänka mig att kanadensarna är eftersökta och här uppe i Sundsvall/Härnösand/Ö-vikstrakten har jag inte hittat någon som saluför dom. Är den någon annan här på forumet som känner till om man kan få tag i dom här i Västernorrland?

Anki V
kerstin z5-6
Alla står på egna ben -men i Övik betivlar jag att du får behålla en sunrice över metern hög .. Morden serien verkar vara betydligt känsligare än explorer rosorna -det berättar även de forumister på de kanadensiska sajter jag besöker om .. så smile.gif

Alex är skarpare rosa än Morden centennial -Winnipeg parks -ja den kan man inte vara utan den smile.gif haha-här är min i helbild
ursäkta röran vi bygger om "
Rydlinge i Skellefteå har dem -men han har inte postorder förstås

smile.gif
Kajsa
Tror inte man kan få rosor av Flora Linnea förän till senhösten då barrota. Blir inte det för sent för zon 5.?? Jag har fått mina rosor i nov. Men Rosenposten skickade tidigare, där kan man nog få dom tidigare, så var det i alla fall för mig förra hösten. Annars försök komma över krukade kanadensare i handelsträdgårdar, måste finnas än.
Anki V
Kerstin, menar du att den kommer att frysa ner till under metern? Skulle det betyda att det kanske skulle gå ändå?

Vad tror du om "MORDEN SNOWBEAUTY"?

Anki
Kajsa
Alexander Mackenzie är 2 m hög efter sommaren, den har jag kraftiga stöd till, en stor ros nu efter 5 år.
Anki V
Rosorna ska inte planteras förrän nästa vår. Garaget och hemlighuset är inte riktigt klara ännu (det finns inga väggar endast en gjuten betongplatta). Rabatterna ska grävas till hösten för att stå färdiga för plantering till vår.

Med frågan om när man ska beställa så menade jag "till jul" eller något.

Det roligaste är ju nästan att fundera, planera och "läsa in sig" på växterna.

Anki
Kajsa
Du kan vänta till mars, det har jag gjort, man får dom ganska sent på våren. Det är roligt sitta och klura, läsa om rosorna på vintern, och kanske ändra sig till sist om sorterna. Har beställt dom flesta från Flora linnea och varit nöjd.
Anki V
Jag är så tacksam att ni finns. Jag suger i mig er kunskap som en törstig svamp wub.gif .

Lisatan över dom rosor jag ska beställa ändras från dag till dag.

Tusen tack för alla svar./Anki
kerstin z5-6
ja jag menar ung så Anki :9 Att jag tror att Morden sunrice är betydligt beskedligare i höjd än tex Alexander M som har lite älgkronetendenser dvs -vill upp på storkben för att blomma i kronan högre upp -Sunrice är en mer kompakt buskros -som visserligen säkert når 1,5 i sydligare zoner , men knappast i z5 ....
Snowbeauty mja .. den är inte min favvo , men gillar du den så köp!
jag skulle välja JP alla gånger som är en vit brudbukettros nu hos mej när alla blommorna är fullt utslagna -den börjar som ljust citrusgul -överhgår i elfenben -bleknar till vit -doftar
barrotad vårleverans från Fl går fint -höstlev går inte från samma firma -de sänder rosorna när marken är tjälad här -Om FL inte erbjuder rotäkta kan rosenposten vara ett alt
Lycka till i träsket
K
Anki V
Phu - Aftonbladet eller Expressen? Beslutsångest, jag?blink.gif

Tur att det är långt till våren! Jag kommer förmodligen att terrorisera Kerstin och Kajsa ett bra tag famåt. Blir ni trötta på mig får ni "skita" i att svara eller säga ifrån.

Tusen tack för alla svar!!! wub.gif
Kajsa
Tok heller vi är galna i rosor. Jag fotar rosor varje dag, det ska bli fullt av dom i mitt album. wub.gif
kerstin z5-6
Det finns bara en väg ut -Köp alla -kanske inte på en gång men behåll alla på listan .. vips i november när det är som mörkast -då beställer datorn pga ett rosvirus ALLA -och vad kan du göra åt det .. inte ett nå laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
terrorisera oss -inte en chans -vi skriver så gärna om rosor smile.gif biggrin.gif
Susanna
Hihi! Min dator kommer absolut att drabbas av rosvirus i november! Jag köpte tre sorter i våras och nu är jag HELT SÅLD på rosor. Funderar varje dag på var jag ska kunna sätta fler! Har också investerat i LÅG, suverän bok!
Anki V
Jag var precis ute och tittade på hur JP ser ut...Vilken vacker ros!

Hjälp!!!!! wacko.gif
kerstin z5-6
En ros till kajsa -visst hade du nyss investerat i Twist ?

och en Jp till Anki

Susanne kanske vill ha en
Lambert Closse -börjar som en teros -utveckas till en dubbel dubbel och den doftar underbart smile.gif Låg o kompakt med blanka blad härdig

tvår mina händer haha

blink.gif blink.gif blink.gif
mulle
Hjärtat bultar, det svartnar för ögonen, munnen blir torr...
Bakterier från rosträsket?
UNDERBARA rosor!
wub.gif wub.gif wub.gif
Mulle
Kajsa
Tackar Kerstin, jo i helgen blev det en Twist på Åsby Trädgård, vi är ju lite svaga för randiga rosor. wub.gif Hoppas på många blommor, men den är liten i växten. Kan det vara en klätterros ? Hittar så lite om den.
Så köpte jag en gammal ros från 1963 som jag läst om i LÅG Europeana stor och kraftig med röda blad, en zon 5 ros. Finns inte så många så härdiga Floribunda rosor, så den bara måste jag ha. Röd blomma.
kerstin z5-6
Min är inte heller särskilt hög , twist alltså, men blommar mkt och utvecklar sig förhoppningsvis år 2 smile.gif
AnnicaB
För att förvirra lite - här kommer min favoritkanadensare smile.gif Planterad i början av juni. Blommat sedan mitten av juni - i "ankelhöjd" ännu - men blommar precis hela tiden. Fantastiskt fin!

Martin Frobischer

Sedan har du ju de jättetrevliga rosorna i "familjen Bugnet". Tåliga och vackra, blommar hela sommaren lång. Själv har jag Louis Bugnet (vit med röda fräcka knoppar) och Therese Bugnet (mörkrosa) och på "inköpslistan" står Marie Bugnet (vit)
Kajsa
Välkommen till oss Annica
Kanadensarna är stommen hos mig, rosorna man kan lita på som
inte fryser ner ett dugg och blommar snabbt. Louis Bugnet har jag även som stamros i år, Jättefin.

mulle
Suck! Det fanns rosor i överflöd då jag skulle handla men inte en endaste en kanadensisk!
Det får bli kanadensare via postorder till nästa års rabatter...

Nu valde jag Lichtkönigin Lucia, Peace, den ljuvliga (och svåra...) Crystal Palace, Karen Blixen, en vit ros som jag inte vet något om alls, Diamond (vet ni?), Chinatown och Aicha.
Gissa om det doftade i bilen i torsdags!!!!

Så en helt annan reflexion. Jag har en del rosor från tidigare som inte är införskaffade pga det intresse som jag har idag utan aningen lättvindigt för att jag har behövt en viss färgklick eller höjd i de olika rabatterna.
Jag kan inte ens namnen på alla men jag vet att jag åtminstone har Ingrid Bergman, New Dawn, Flammentanz, Fredensborg, Tommelise och Sommerwind.
Jag har aldrig täckt dem för vintern.
I våras var det, med undantag av Tommelise, fullständig katastrof. Så gott som allt ovanför markytan var dött. Vintern med värme i januari och isande barmarkskyla efter det och en natt med - 8 i maj hade gjort sitt.
Men alla, precis alla, kom igen och jag har nu den vackraste och ymnigaste rosenblomningen någonsin.
Hur förklarar ni det?

Mulle
Kajsa
Vad roligt att alla hämtade sig och blommar för fullt. Det var det svåra klimatet som tog dom i början av året, för milt och kyla i en röra. Rabattrosor brukar frysa ner hos mig och komma igen, men en del dör om jag valt klenisar som jag borde låta bli men inte kan, suck.
Sommerwind, The Fairy, Bonica klarar mycket kyla, brukar sällan frysa i backen dom är undantaget. Jag täcker alla rabattrosor på hösten med kompostjord, annars skulle mycket frysa bort hos mig. Men du har en gynnsam zon 2-3 där kan du ha en massa godbitar i rosväg.
kerstin z5-6
1, Misströsta aldrig på våren -de svartande stumparna kan visa sig bli din bästa rossommar
"2, Ibland är en total föryngring bra -bara det inte sker varje år
3 ha alltid minst ett par rosor som inte "går i din zon -de blir oftast de finaste blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Karen Blixten är så vit, att den kan blända ett norrsken med sina fulländade knoppar
Chinatown är den enda ros som varken var sorkäten eller nerfrusen hos mej i år -en underbar gul ros -nu med massor av knopp
Aicha hör jag bara lovord om så den syår på min lista smile.gif
Lycka till med nyinköpen laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon