smulan76
18-07-2005, 10:35
Kan någon förklara för mig varför chilin i början är stark men sen blir svagare i smaken ju längre den växer. Det varierar i styrka och ibland så smakar de typ paprika. Sambon är väldigt besviken över detta.
Kan inte svara på din fråga mn det är nog väldigt olika från sort till sort hur det är ställt med styrkan. Det finns sorter där frukterna på samma buske har olika styrka. Man brukar ju säga om chili att ju mindre frukt desto större styrka. Kanske försvinner styrkan då lite på dina frukter ju mer de växer? Jag har själv aldrig gjort samma iakttagelse och då har vi ändå odlat många olika sorter.
habanero
18-07-2005, 11:33
Hej!
Jag har inte heller varit med om det. Så mycket brukar det ju inte variera. En annan tumregel är att ju längre ner på plantan som frukterna växer, desto hetare blir de.
Vilken sort odlar du?
Hälsningar
Mats (http://petterssononline.com/habanero)
smulan76
19-07-2005, 09:22
Hej Habanero.
Jag odlar Cayenne long slim (stark chilipeppar), Caribbean Red Habanero, Hot Tepin, Early Jalapeno, Hungarian Hot Wax och Boldog Hungarian Spice. Det ska visst vara så att de tre första ska vara starka (enligt förpackning).
Soliga kramar från
Smulan76
Tips som jag själv inte provat. Ju mindre vatten och näring plantan får, desto starkare frukter.
Har du fått frukt på Early Jalapeñon än? Den brukar i alla fall vara medelstark (både som mogen och omogen). De andra har jag inte provat.
Det sägs att vissa chili blir starka först när de mognat. Har du provat dem mogna eller gröna?
habanero
21-07-2005, 19:29
Hej!
Jag har odlat några som liknar Cayenne long slim, och de är det bra fart i.
Caribbean Red Habanero tror jag inte att du blir besviken på.
Hot Tepin vet jag inte riktigt vad det är. Tepin är ett namn som oftast används för små sorter. Påminner den om min tepin?
http://petterssononline.com/habanero/peppe...=variety&id=145Ingen av de här tre skulle jag vänta mig vara svaga... Habaneron vill i och för sig ha ordentligt varmt för att bli riktigt bra.
Vi får hoppas på lite varmare dagar :-) Jag tror att det är det som saknas.
Hälsningar
Mats
smulan76
26-07-2005, 23:23
Hej!
Jag börjar med Noora. Ja jag har fått Early Jalapeno. (Den har bra fart i smaken). Vi vattnade mindre och tog några närmre stammen.
Habanero. Våra Hot Tepin har vi inte smakat ännu. Storleksmässigt som små ärtor och mörkröda nästan svarta. Hur stora blir dessa? Din sida verkade stämma överens ganska bra.
Jag är rätt nöjd över kraften i chilin som vi har. (Jag gillar inte för starka rätter). Det är sambon som klagar.
Kram från Smulan76
CITAT (smulan76 @ 27-07-2005, 00:23)
Jag är rätt nöjd över kraften i chilin som vi har. (Jag gillar inte för starka rätter). Det är sambon som klagar.
Kram från Smulan76
Mata sambon med färsk Hot Tepin eller habanero (när den mognat), så klagas det nog mindre sen

Min habanero bränner duktigt i en halvtimme även om man bara tar en pytteliten smula av den...
smulan76
11-08-2005, 20:56
Nu har det hänt.
Jag har hört sambon gnällt varje gång han smakat på all chili vi har och den är alltid svag men i dag blev det annat ljud i skällan. Han kippade efter luft, spottade och fräste. Nu är det fart i smaken på de flesta.
Han har testat de tipsen som ni gett men även tillsatt 7 veckor gammalt nässelvatten. Han kanske bara började äta dom förtidigt. Vem vet. Han är ivarjefall lycklig nu.
Så nu blir det synd om mej i fortsättningen.
Smulan76
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.