Full version: Vem kan det vara
Lynn
Nu har jag äntligen lärt mig lägga in bilder, så nu undrar jag vem som gömmer sig här. Är det Påfågelöga? I min fjärilsbok visar det inte undersidor. Dumt va?
Gossen Ruda
Vingögat tillhör en Sandgräsfjäril.
Lynn
Tusen tack! Jag har fler bilder i mitt album på fjärilar jag inte vet vad heter, men jag skall försöka googla och se vad jag kan hitta.
amaira
Okej, då tar vi albumet då biggrin.gif .

Dessa fjärilar har du i albumet:

A. Luktgräsfjäril.

B. Silverstreckad pärlemorfjäril.

C. Sandgräsfjäril.

D. Vitgräsfjäril.

E. Rapsfjäril.

F. Nässelfjäril.

G. Bastardsvärmare.

H. Rödfransad björnspinnare.

Inklusive: Blåvingar (vet ej sort), pärlemorfjäril vet ej sort, och en blombock kanske?

I albumet, foto nr:

1. Svårt att se, men jag tror det är en luktgräsfjäril.

2. Silverstreckaqd pärlemorfjäril, hane. Att det är en hane syns på doftfjällen, dvs de här:

3. Luktgräsfjäril.

4. Samma bild som 2.

5. Ser inte, kan det vara luktgräsfjärilen från ovansidan?

6. Blåvinge, samma som bild nr 13.

7. Sandgräsfjärilen.

8. Luktgräsfjäril.

9. Vitgräsfjäril.

10. Rapsfjäril.

11 + 12. Silverstreckad pärlemorfjäril, hane.

13. Ja, kan det vara Brun blåvinge, hona? (eller till och med puktörne ...???)

RUDA, HJÄLP Vilken blåvinge är det här???

14. Bastardsvärmaren kunde du själv.

15. Nässelfjäril.

16. Är ett fall för Ruda rolleyes.gif Kan inte alls se vilken blåvinge. Är det samma som den bruna, fast hane?? Ingen aning.

17. Bastardsvärmare igen.

18. Ruda!!! *help* rolleyes.gif En pärlemorfjäril, kan vara honan av den silverstreckade fast den ser lite mindre ut, jag har faktiskt ingen aning.

19. Rödfransad björnspinnare.

20. Kan inte.

21. Blombock av något slag?
Lynn
UNDERBART! TACK!
Vilken kunskap det finns här!
Nummer 13 har jag letat efter på massa olika sidor och det som kommer närmast är nog Midsommarblåvinge. Kan det stämma?
huh.gif
Jag har mycket olika tistlar vid infarten till oss och där finns MASSOR av olika fjärilar, så nu är jag kluven...för jag hade tänkt ta bort tistlarna men... rolleyes.gif Vad finns annars som drar till sig fjärilar? Jag tycker alla fjärilar är så vackra, och med er hjälp så vet jag snart vad alla heter.
yla
wooow perfekt då finns de ordning o reda o namnen jättekul
amaira
Tistlar ... jaa ... jag är rädd om mina tistlar wub.gif . Just för fjärilarnas skull. Men visst finns det andra nektarväxter som duger finfint!!

Jag vet ju inte var du bor? Växtzon har ju betydelse för vad som kan växa och blomma, och var i Sverige har betydelse för vilka fjärilar som finns där.

Bor du i stan, på landet, eller i en förort? Grannar kan också ha betydelse för växtval rolleyes.gif, alla gläds inte åt tistlar och brännässlor sleep.gif biggrin.gif
Lynn
Jag bor på Åland zon 2-3. Det finns inga grannar på flera kilometer, och vi har en strand/skogstomt. Problemet med tistlar är att dom sprider sig så snabbt upp på gården eller ...det som skall bli gård någon gång. Jag har satt ut lite sockervatten vid mitt blomland för att få fjärilarna att komma dit, för att slippa klättra runt i tistlarna och ta kort. Men hittills har bara humlorna hittat dit.
Gossen Ruda
Tjaa, Amaira har klarat det mesta. tongue.gif Bara några kompletteringar.

1. Någon blåvinge, vilken går inte att säga. Det gällar alla blåvingarna på sidan, utan undersida OCH översida är det nästan omöjligt. Brun eller förväxlad blåvinge ligger närmast till hands på dom som är bruna. Den blåa är omöjlig.

9. Vitgräs eller berggräsfjäril, också svårt att skilja på ett foto.

Bastardsvärmarna är Bredbrämad bastardsvärmare.

18. Mycket svårt men jag satsar en 50-öring på älggräsfjäril fast den har säkert nytt namn nu. smile.gif

20. Gammafly.

21. En blombock, ja. En hona av Leptura sanguinolenta ligger väl framme i gissningstävlan.
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 19-07-2005, 14:34)
Tjaa, Amaira har klarat det mesta.  

Jaaaaa biggrin.gif HURRA Tack snälla Ruda wub.gif

Älggräsfjärilen (Brenthis ino) har (såklart rolleyes.gif ) nytt namn nu, den heter älggräspärlemorfjäril. Inte så dumt kanske, eftersom det onekligen är en pärlemorfjäril.
amaira
CITAT (Lynn @ 19-07-2005, 11:37)
Vad finns annars som drar till sig fjärilar?

Kryddväxter är ett säkert kort! Till exempel timjan, oregano, salvia.
Olika klint är bra. (blåklint har du ju redan)

Fjärilsbuske (Syrenbudleja, Buddleia davidii) är en höstblommande buske som drar fjärilar. Liksom kärleksört är en bra senblommande växt.

Krokus har jag på våren, och de här "blåstjärnorna" av olika slag. Violer är bra, även som värdväxter åt larver.

Här är ett par bra länkar:

SNF, tips på fjärilsväxter

SNF, planera din fjärilsträdgård
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon