Full version: Ledsen ampelpetunia
Jill-Ulrika
Har två amplar hängade i taket på min balkong. I vardera ampel växer rosa ampelpetunior och hänglobelia. Nu har den ena petunian börjat se hängig ut, blad och även blommor klibbar ihop och är som slemmiga. Den andra petunian är däremot fordig som aldrig förr med mängder av rosablommor!

Vad beror det på, har inte sett varken bladlöss eller annan ohyra. Vattnar mycket varje dag och gödselvattnar en gång i veckan. Får de helt enkelt för mycket av det goda? Eller för lite unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan vara övervattning, slemmiga och hängiga petunior tycker jag man lätt får under regniga somrar då de aldrig torkar upp någon gång.
Jill-Ulrika
Det kan vara övervattning precis som du påpekat. För jag resonerade så att eftersom amplarna hänger under tak och utsätts för både sol och vind hela dan så måste jag vattna den ordentligt så de inte torkar ut.

Den andra petunian är däremot betydligt mer vacker och har ändå fått precis samma behandling. Och nu har det ju regnat en heldel så då lär det ju inte bli bättre sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon