Söderåsen
Hej.

Är ny här, och Dansk, så yrsäkta mitt Svenska. Bor i zon 1 i närheten av havet. Vi tänkar köpa ett Helios Gigant växthus, en blanding av Orangeri och växthus, 17,5 m2 och med 4 mm. K-glass , u-värde på 3,4 - mycket kraftiga profiler. Monterat på huset som ett uterum/växthus, grunden blir samma som huset - u-profiler med 10 cm isolering och Isodrän. Så vi tänkte om det vora bra att isolera profilerne med Isodrän kugler, som inte sugar vatten. Kondensvatten kan ju rinda bort då det inte blir helt tätt , men någon effekt må det ha att isolera profilerne ? Har inte kunnat hitta någon information här på nätet och inga man frågar vet !? konstigt att inga har tänkt på detta ? Grundprofilen är ju 12 x 5 cm, och aluminium ledar båda värme och kyla. Är där någon som vet ???

M.v.h / Martin
Lady Hamilton
CITAT (Dansken i Viken @ 18-07-2005, 16:03)
.......... .K-glass , u-värde på 3,4.......

Om du tar ett glas med så högt u-värde som 3,4 antar jag att det inte har någon större betydelse hur isolerade profilerna är. (Vanligt enkel glas har ett U-värde på ca:5. Ju lägre desto "bättre")

Beställ gärna en katalog härifrån som du kan läsa i

Willab
kerstin z5-6
jag har liknande glas i mitt orangeri -utan isolering -det funkar bra -det viktigaste är egentligen taket-är ditt i glas det med ? Jag har 16 mm växthusplast och det fungerar utmärk -jag håller + 15 minst året runt i zon 5-6
Titta gärna i mitt album Vinterträdgård
pisanggoreng
Trodde bestämt du hade 3-glasfönster, Kerstin...? Eller?
kerstin z5-6
Ja men inte riktigt överallt smile.gif Jag har några prång med aluprofiler med smile.gif
de stora fönsterglasen är treglas, gastäta med supervärde .smile.gif eftersom de eg skulle till karolinska sjukhuset Haha -men var fel mått laugh.gif
Söderåsen
smile.gif Tack för svar !

K-glas är ett rätt nytt produkt iflg. Classicum - Willab's 14 m.m. isolerglas har ett u-värde på 3,1, så där är ju inte så stor skillnad bortset från vikten, och man kan ha k-glas i taket. Då det är ett kombinerat uterum/växthus vill vi inte ha plast. Kanske bubbelplast på vintern, men det tyckar frugan inte om, så hun får stå för elräkningen "L" - kanske då blir hun klogare "L".
K-glas till detta hus kostar ca. 12000 kr. extra, men hoppas det löner sig i längden.

Växsthuset blir monterat på det ställe var där är störst värmeförlust från huset - ca. 3,5 m fönster och dörr - växthuset mäter 4570 x 3840 med en höjde på 2040 och 2780 till nocken. Husets uppvärmning är ett Nibe frånluftsystem, som bl.a tar luft från där var växthuset skal stå. Så kanske dom kan värma varan "L" ? någon som vet ?? Vi får sol från middag tills den går ner - syd/sydväst. Vi tänkar köbe Willab´s värmefläkt Arizona och holde temp. på ca. 10 grader om vintern , kanske deras övervintringsrum för känsliga växter, med en mindre fläkt som kan holde ca. 15 grader.

Profilerne är ju kraftiga, så därför tror vi att det vora bra med isolering, men hur stor betydning det har, är där ingen som vet - så vi får prova, det skader ju inte. Isodränkugler som vi tänkar använda, är ett restprodukt som man kan beställa hem fra fabriken - vad det kostar vet vi inte p.t. men normalt kostar det ca. 200 kr. m2 60 x100 cm 10 mm.

Hoppas på fler trevliga svar /förslag.

Martin
Lady Hamilton
Jag vet många som har "plasttak" och det är väldigt snyggt och hållbart. Släpper in ljuset väldigt bra. Skulle jag göra om taket i mitt uterum (har idag innertak) skulle jag definitivt använda mig av det. Men naturligtvis ska ni göra som ni själva vill.
Sedan måste du tänka på vetilationen och ska ni övervintra växter måste ni även ha tillskotts belysning.
Söderåsen
biggrin.gif Ja plast el glas är en smaksak el om man bor långt norrut. Men konstigt att själv Willab har mest foto på glashus i deres katalog ! fast dom nästan bare skriver om plastens välsignelse. Vi vill gärna kunna titta upp på himlen och se klart - har tittat på 16 mm plast - men men .

Vi får 4 fönster och dubbeldörr + 1 skjutdörr - tänker också på tillskotts belysning.

Fina foto´s du/ni har i jeres album.

M.v.h. Martin
jåj
Hej.
Ett intresant allternativ till "superispleringen" är en värmepump av typ luft luft.
Nackdelen är att den lägger av vid när det blr en 10 - 20 grd kallt.

Priset på dessa kryper ner mer och mer.
Någon som har provat / instalerat ?

JÅJ

P.S.
En värmepump spara mellan 20 och 80% el !( mindre ju kallare det är ute!
Söderåsen
CITAT (jåj @ 23-07-2005, 10:12)
Hej.
Ett intresant allternativ till "superispleringen" är en värmepump av typ luft luft.
Nackdelen är att den lägger av vid när det blr en 10 - 20 grd kallt.

Priset på dessa kryper ner mer och mer.
Någon som har provat / instalerat ?

JÅJ

P.S.
En värmepump spara mellan 20 och 80% el !( mindre ju kallare det är ute!

Hej.

Ja det låter intresant med en värmepump, och här i skåne blir det inte så kallt. Men då växthuset ska vara en tillbygnad, så får vi nytta av överskotts värmen från huset. Tror / hoppas på att kostnaden för uppvärmning blir rimelig med Willab´s värmefläkt Arizona. Men samtidig är ju en stor yta aluminiumsprofiler, så isolering av dom måste ha en positiv effekt ihopp med K-glas.

M.v.h. Martin

Ps. Jag ser att också du har glashus ! stort - hur gör du på vintern ? Var i landet bor du ?
jåj
Hej.
Växthuset är byggt förra året. I Göteborg byggt i nord syd riktning jättebra ), i år odlar jag bara mass olika sorter 50 tomat 6 gurka 6 melon och 6 paprika ... så det är inte många plantor av varje sort.

På våren hadde ja ett litet hus i växthuset ( 2 * 4 m) med bubbelplast.
detta användes för småplantorn med en värmefläkt.

Förra hösten hadde jag bubbelplast på väggarna men inte i taket!
svårt med alla trådar som går upp i taket. ångrar lite att jag inte valde plast i taket.

jag odlar i jordbäddar och har känslan att det är jordtemperaturen som har störst betydelse i början av sessongen.

Drar slutsatsen av några tomatplantor Sungold F1 som stod i perrenkrukor och "hängde" dessa fik ta en överbliven bit så småningom.
Detta var ett lykokast de vann och gav tomater först och växte upp i taket ...

Mins också en yrkesodlar kattalog från weibuls som beskrev grönsakers tillväxt som en funktion av jordtemperturen.

Ok bygger du mot huset och har meknisk ventilation så käns det som en dröm att låta detta blåsa ut genom växthuset ....

JÅJ
pollenper
17 m2 ger så där 44 m2 glasyta mot yttervärlden. U-värde 3,5 betyder 3,5Watt per m2 och grad tempskillnad mellan ute och inne.
Vilket ger
t.ex vid minus tio grader ute och plus 5 inne ger tempskillnad 15gr.
44x3.5x15=2310W (effekten som krävs)
Är det samma temp ett helt dygn blir det 2310Wx24tmmar=55440Wattimmar=55.44kWh
Priset på en kilowattimme är 80-90öre
Priset för ett dygn blir då 55.44x0.8=44kr
Ett 25graderkallt dygn blir då 44x2=88kr
7.5 graderkallt blir 22kr.

Slutsats isolering är pengar och kärnkraftsavveckling.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon